بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران فریقین دربارۀ مصداق شاهد (هود: 17)
نویسندگان
چکیده مقاله:
آیۀ 17 سورۀ هود از جمله آیاتی است که با اختلاف آرای شیعه و اهل سنت روبهرو شده است. برخی از مفسران اهل سنت ابوبکر را مصداق "شاهد" معرفی کردهاند و با استناد به قراین و دلایلی از انتساب این آیه به امیرالمؤمنین (ع) خودداری کردهاند. اما مفسران شیعی با اتکای به دلایل متقن برونمتنی و درونمتنی بر این باور هستند که حضرت علی (ع) مصداق روشن "شاهد" در آیۀ شریفه است. از جملۀ دلایل برونمتنی، روایات متعدد و با طرق گوناگونی از آن حضرت، رسول خدا (ص)، ائمۀ اطهار (ع) و صحابه و تابعین است که در آنها، امیرالمؤمنین (ع) مصداق "شاهد" معرفی شدهاند. دلایل درونمتنی نیز بیانکنندۀ هماهنگی ظاهر روایات مبین مصداق امیرالمؤمنین (ع) با ظاهر آیات 17 سورۀ هود، 43 سورۀ رعد و روایات نفس رسول خدا (ص) است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران فریقین درباره مصداق «صالح المؤمنین»
در آیه چهارم سوره تحریم خداوند دو تن از همسران پیامبر’ را مورد سرزنش و تهدید قرار داده و میفرماید اگر بخواهید اقدامی بر ضد پیامبر’ انجام دهید خداوند، جبرئیل، صالح المؤمنین و ملائکه مولا و پشتیبان آن حضرت میشوند. عبارت صالح المؤمنین در این آیه محل گفتگوی مفسران فریقین است. عموم اهلسنت مقصود از صالح المؤمنین را ابوبکر و عمر دانستهاند. آنان در بیان ادله روایی به روایاتی از صحابه و تابعین استنا...
متن کاملبررسی دیدگاه مفسران فریقین درباره مصداق «ملک عظیم»
خدای متعال در آیاتی از جمله آیه 54 نساء، نعمتهایی را که از روی فضل به آلابراهیم× عطا نموده، یادآور میشود. خدا در آیه یادشده بیان میدارد که کتاب، حکمت و ملک عظیمی را به آلابراهیم عطا نموده است. مفسران فریقین معانی یا مصادیق متعددی را برای ملک عظیم ذکر نمودهاند که در برخی از این معانی با یکدیگر اختلافنظر دارند. روایات فریقین نیز معانی متعددی را برای ملک عظیم بیان کردهاند که در این رابطه ر...
متن کاملبررسی مصداق آیة صدّیقین (النّساء/69)از دیدگاه فریقین
برخی از مفسّران و متکلّمان اهل سنّت کوشیدهاند برای آنچه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)رخ داد، مستندات قرآنی بیابند. یکی از این مستندات، آیة 69 از سورة نساء به انضمام آیة ششم و هفتم سورة حمد است که در نظر برخی از مفسّران اهل سنّت از جایگاه خاصّی در مبحث خلافت برخوردار است و یکی از مستندات و دلایل آنان برای اثبات خلافت ابوبکر میباشد. به نظر میرسد که اختلاف در تعیین مصداق «صدّیق» که به دلیل روایات متعارض ب...
متن کاملارزیابی دیدگاه مفسران فریقین دربارة آیة میثاق
در آیات 172 و 173 سورة مبارکة اعراف، حکایتی نقل میشود که در تحلیل معنای آن میان مفسران فریقین اختلاف وجود دارد. بعضی از مفسران این حکایت را تمثیل میدانند و آن را بر اساس نظریة تمثیل تفسیر میکنند و باور دارند که منظور آیات مذکور، جریان متعارف زندگی دنیایی و گرایش درونی انسان به خداست. اما برخی از آنها این حکایت و خطاب نهفته در آن را واقعی میدانند. از نظر گروه دوم، عالمی وجود داشته که در آن...
متن کاملمبانی مشروعیت حکومت از دیدگاه مفسران فریقین
مشروعیت، یک ویژگی در یک نظام حکومتی است که حاکم به مدد آن، حکمرانی خویش را صحیح می داند و مردم تبعیت از حکومت را وظیفه خود میشمارند. مشروعیت پاسخی به این پرسش است که چرا عدهای حق حکومت دارند و دیگران موظف به اطاعت از آنانند؟ مسأله مشروعیت، همان پرسش از حق حاکمیت فرمانروایان است. مفسران فریقین به دلیل صراحت آیات مربوط به حکومت، به اتفاق، خداوند متعال را، منشأ ذاتی مشروعیت حکومت می دانند و بر ...
متن کاملامّت وسط از دیدگاه مفسران فریقین
قرآن کریم در آیه 143 بقره، امت اسلام را به «امت وسط» توصیف کرده و آن را دلیل شایستگی این امت در شهادت دادن بر مردم دانسته است. در باره چیستی «وسط بودن» و مصداق «امت وسط» میان مفسران فریقین اختلافنظر است. مفسران اهل سنت، «وسط» را به عدل، خیر و اعتدال امت اسلام در مقایسه با امتهای دیگر و نیز اعتدال احکام اسلام در مقایسه با احکامِ دین یهود و نصارا تفسیر نموده و مصداق «امت وسط» در قرآن را همه مسل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 3
صفحات 475- 498
تاریخ انتشار 2014-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023