بررسی تطبیقی خوشنویسی نسخه - نگارۀ کلیله و دمنۀ 2198 محفوظ در کاخ گلستان با شیوۀ خوشنویسی اظهر تبریزی
نویسنده
چکیده مقاله:
چکیده نسخۀ کلیله و دمنۀ شماره 2198 کتابخانۀ کاخ گلستان، استنساخی از برگردان پارسی نصرالله بن عبدالحمید بن ابی المعالی معروف به نصرالله منشی است. ابتدا و انجامۀ این نسخه افتاده و هیچ اطلاعی راجع به زمان و مکان تهیۀ اثر و نیز نگارگر یا خوشنویس آن وجود ندارد؛ هر چند با توجه به ویژگیهای نگارگری و خوشنویسی موجود، میتوان آن را منسوب به سدۀ نهم هجری دانست. فرضیۀ نگارنده بر این اساس شکل گرفته است که خوشنویس کلیله و دمنۀ شماره 2198 کتابخانۀ کاخ گلستان، محتملاً مولانا اظهر تبریزی یکی از خوشنویسان مطرح این سده است. وی یکی از شاگردان ممتاز جعفر بایسنقری و در زمرۀ استادانی به حساب میآید که در تحریر خطوط ششگانه، درجۀ کمال را داشته است. برای اثبات این فرضیه، مقایسههای سبکشناسانهای میان چند اثر رقم دار مولانا اظهر تبریزی و خطِ نستعلیقِ کلیله و دمنۀ کاخ گلستان انجام گرفته است. این مقایسهها بر طبق آنچه در سنت خوشنویسی وجود دارد، ترتیب یافته، بدین صورت که نخست مفردات، سپس کلمات و نهایتاً ترکیب واژهها مورد بررسی قرار گرفتهاند. نگارنده امیدوار است با این شیوه بتواند بیشترین تفاوتها و شباهتها را مابین سبک کتابت یک نسخۀ بدون رقم و آثار رقم دار مشخص سازد.
منابع مشابه
مقایسۀ تطبیقی شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرمافزارهای خوشنویسی با شیوههای رایج در خط نستعلیق (شیوۀ کلهر و میرعماد) و خط ثلث (شیوۀ ترکی و عربی)
درک جایگاه هنر خوشنویسی در عرصۀ تکنولوژی از اهمیت زیادی برخوردار است. نرمافزارهای خوشنویسی یکی از بسترهای نوین در عرصۀ خوشنویسی محسوب میشوند و بهدلیل قابلیتشان در نگارش خطوط نستعلیق و ثلث درک اهمیت این هنر ازنظر شناخت شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرمافزارهای خوشنویسی ضروری است. در این تحقیق بهشیوۀ توصیفیـتحلیلی سعی شده است طریقۀ نگارش این خوشنویسان در جریان طراحی حروف ن...
متن کاملمطالعۀ تطبیقی شیوۀ خوشنویسی چلیپایی مشابه از میرزا غلامرضا اصفهانی و غلامحسین امیرخانی
Mirza Gholam Reza Isfahani (D. 1304 Ah) Qajar era’s calligrapher, is a comprehensive personality with own way in Iran’s calligraphic history, who is a unique calligrapher in Qajar era. Mirza Gholam Reza has been proficient at all common dengues and templates in calligraphy, and especially he has created a new way in black homework template. Gholam Hossein Amir Khani (B. 1318) is one...
متن کاملآموزش خوشنویسی، به مثابه نسخه کامل آموزش سنتی هنر
از نظام آموزشهای سنتی در زمینهی هنرهای تجسمی در دورهی پیشامدرن آگاهی چندانی در دست نیست. آموزش خوشنویسی، را میتوان از جمله آموزشهای سنتی هنر دانست که آیینها و متون آموزشی آن تقریباً دست نخورده باقی ماندهاست.آموزش آن به شیوهی استاد ـ شاگردی صورت میگیرد. با مشقهای گوناگون و راهنماییهای بیجایگزین استاد همراه میشود. سعی نگارنده در این نوشتار، تشریح آموزش خوشنویسی به مثابهی نسخهای کام...
متن کاملمطالعه تطبیقی فونت تاهوما و اصول ساختاری خوشنویسی فارسی
طراحی حروف، در سیر تاریخی خود، همگام با قابلیت های فناوری، اقدام به بهینهسازی خوشنویسی سنتی کرده است. عصر حاضر، عصر تکامل فناوری رسانههای دیجیتال است. در آغاز رونق رسانههای دیجیتال، طراحان وب برای نمایش متون مورد نظر خود در عموم وب سایتهای فارسیزبان، از فونت «تاهوما» به عنوان فونت استاندارد استفاده میکردند. با ظهور وبفونتها، امکان استفاده از فونتهای گوناگون برای چیدمان صفحات وب به وجود آمد. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 18 شماره 4
صفحات 55- 66
تاریخ انتشار 2014-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023