بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر انگیزش و بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها

نویسندگان

چکیده مقاله:

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش­آموزان بر انگیزش و بازده­های یادگیری سطح بالا در دوره اول متوسطه، در درس علوم انجام گرفت. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه‌گیری خوشه­ای تصادفی ساده، حجم نمونه به تعداد 58 نفر (29 نفر در گروه آزمایش و 29 نفر در گروه کنترل) بود. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر و آزمون محقق ساخته بازده­های یادگیری سطح بالا استفاده شد. گروه آزمایش با استفاده از نرم‌ افزار پاورپوینت، محتوای درسی را به ‌صورت دیجیتال تولید کردند. گروه کنترل به شیوه متداول و سخنرانی آموزش دیدند. در تجزیه‌وتحلیل پژوهش، از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، آزمون لون و کولموگروف اسمیرنوف) استفاده شد. نتایج نشان داد در فرضیه اصلی اول یعنی تأثیر محتوای الکترونیکی تولیدشده توسط دانش آموزان بر انگیزش آن­ها (p=0/40) تفاوت معنی­داری بین گروه گواه و آزمایش در انگیزش (درونی و بیرونی) وجود ندارد. در فرضیه اصلی دوم یعنی تأثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر بازده­های یادگیری سطح بالای آن­ها (p<0/05) تفاوت معنی­داری بین بازده­های یادگیری سطح بالا در دو گروه آزمایش و گواه نشان داد. به‌ طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که درگیر کردن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی باعث افزایش بازده­های یادگیری سطح بالای آن­ها می­شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اثربخشی محتوای الکترونیکی طنزمحور بر یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی محتوی الکترونیکی آمیخته به طنز بر یادگیری و یاد داری ریاضی دانش آموزان انجام شد. مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بیرجند (2200 نفر) در سال تحصیلی96-97 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس تعداد 58 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌ها از پیش آزمون-پس آزمون‌های محقق ساخته...

متن کامل

مقایسه تأثیر نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی بر میزان یادگیری دانش آموزان

هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی بر میزان یادگیری دانش آموزان بوده است. این پژوهش به لحاظ ماهیت، موضوع، اهداف و فرضیه های آن از نوع کاربردی است و در زمره طرح های شبه آزمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره متوسطه شهر همدان که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می دادند. جهت انتخاب نمونه موردنظر از روش نمونه گیری ...

بررسی تاثیر روش تدریس معلمان بر شناسایی و بهبود اختلالات یادگیری دانش آموزان درمراکز ناتوانی یادگیری

مقدمه: هدف کلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر روش تدریس معلمان در شناسایی وبهبود دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در مراکز ناتوانی یادگیری شهر ارومیه در سال تحصیلی98- 97 می‌باشد. برای این منظور روش تدریس معلمان براساس هاییبرمن و بومهان (2005) و ارزیابی اختلال یادگیری دانش آموزان براساس شاخص‌های مانیس و همکاران (2000) تعریف گردیده است. روش تحقیق توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر معلمان مراکز ...

متن کامل

تأثیر محتوای الکترونیک ساخته شده بر اساس هوش‌های درون‏ فردی و بین‌فردی گاردنر، بر یادگیری دانش آموزان

هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر محتوای الکترونیک مبتنی بر هوش‌های درون فردی و بین‌فردی گاردنر بر یادگیری دانش‌آموزان بود. این پژوهش، از نوع کاربردی و به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ انجام گردید. تعداد ۶۰ نفر از دانش‌آموزان پایه سوم کامپیوتر هنرستانی در شهر اصفهان در این تحقیق شرکت داشتند که به روش خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دو...

متن کامل

تأثیر محتوای الکترونیک ساخته شده بر اساس هوش‌های درون‏ فردی و بین‌فردی گاردنر، بر یادگیری دانش آموزان

هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر محتوای الکترونیک مبتنی بر هوش‌های درون فردی و بین‌فردی گاردنر بر یادگیری دانش‌آموزان بود. این پژوهش، از نوع کاربردی و به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ انجام گردید. تعداد ۶۰ نفر از دانش‌آموزان پایه سوم کامپیوتر هنرستانی در شهر اصفهان در این تحقیق شرکت داشتند که به روش خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 2  شماره 7

صفحات  1- 23

تاریخ انتشار 2016-06-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023