بررسی تأویلات ابن عربی درباره آیات خلودو جاودانگی عذاب در قرآن
نویسنده
چکیده مقاله:
In Islam, the punishment of certain sins has been determined the abiding in Hell for ever, and many of Qurānic verses have approved the matter. Muslim interpreters and thinkers, disagree on the eternality of torment. Some have interpreted the abiding in Hell in the meaning of eternal chastisement and torture and some others, including Ibn al-،Arabi, have believed in the abiding in Hell but without continuation of torment for ever. In the present paper, the verses of threat of punishment, have been classified into six groups and then the esoteric commentaries of Ibn al-،Arabi have been examined and analyzed respectively. In some cases, if necessary, the views of other interpreters have been provided to assay Ibn al-،Arabi’s viewpoints. Finally it has been concluded that according to the postulates of Ibn al-،Arabi’s school, the hermeneutic of verses of abiding in Hell, had been inevitable for him.
منابع مشابه
عذاب دائم از دیدگاه ابن عربی
کیفر پاره ای از گناهان در اسلام ، خلود و جاودانگی در دوزخ است؛ اما ایم که خلود در دوزخ مستلزم عذاب دائم است و یا این که خلود با انقطاع عذاب نیز میتواند همراه باشد، مساله ای است که آراء مختلفی درباره آن اظهار شده است. عده ای از صوفیه که در رأس آنها عارف نامدار محیی الدین بن عربی قرار دارد، بر آنند که هیچ ملازمه ای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد، بلکه بنابر دلایلی عذاب اصحاب آتش و کسانی ...
متن کاملبررسی و تحلیل تأویلات نوحی از منظر ابن عربی
محیی الدین بن عربی، بزرگ چهره برجسته عرفان اسلامی، در طی آثار خود همواره با نگاهی ژرف به آموزه های دینی توجه کرده است. وی بر بنیاد آموزه های عرفان نظری خود، با نگرشی باطنی به تأویل و تحلیل آیات قرآن و احادیث نبوی همت گمارده و در این راستا سعی نموده است که با قرائتی نو از آموزه های دینی بنیان دستگاه فکری خود را مستحکم تر سازد. وی در اثر جاودان خود، فصوص الحکم، با تحلیل احوال بیست و هفت نبی، به ت...
متن کاملنظریه انقطاع عذاب در آخر تشناسی عرفانی ابن عربی
جاودانگی عذاب اخروی به عنوان یکی از مباحث اصلی آخر ت شناسی اسلامی به دلیل ارتباط با بحثجایگاه مهمی در اغلب مکاتب کلامی با رویکردها و تفاسیر مختلف داشته است . ظاهر اً « مرتکب کبیره »محی الدین بن عربی در عالم اسلام نخستین کسی است که بر خلاف مشهور، اعتقادی به سرمدیت عذابنداشته، جهنم را پدیده ای دگرگون شونده و امری نسبی م ی داند. بنابر تلقی وی، عذاب - از ریشه عذب -نسبت به گروه های مختلف از دوزخیان، ...
متن کاملجاودانگی عشق الهی با تکیه بر آیات قرآن درسروده های ابن فارض و مولوی
عشق از او صاف الهی و سرآغاز خلقت است، این عشق در واقع بر «هستی مطلق» دلالت دارد، و زندگی بدون آن چون پوست های بی روح است. مولوی، عشق را شیوه سلوکی خود قرار داده ،آن گونه که ابن فارض درگام به گام مقامات عرفانی، آن را اساس کار خویش قرار داده است. بنابراین نگاه ابن فارض و مولوی، نگاه یک عاشق به معشوق حقیقی است و این نشانه معرفت و آگاهی این دو شاعر عارف است. در این مقاله ضمن بررسی واژه «عشق» با تکی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 10
صفحات 5- 26
تاریخ انتشار 2009-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023