بررسی بنیانهای نظری علوم انسانی بومی در ایران
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی چگونگی اخذ علوم انسانی بومی در نزد متفکران ایرانی با توجه به آبشخور فکری آنان بوده است. روش: روش پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی بود و همچنین این پژوهش به لحاظ متغیر غایت، بنیادین نظری و از حیث ماهیت، اکتشافی-توصیفی بوده است. یافتهها: برخی از سنّتهای فکریِ علوم انسانی از جمله سنّت فوکویی، پدیدارشناسی، فرانکفورتی، هگلی و پوپری دروازهای برای بومی کردن علوم انسانی در ایران بوده است و برخی از این سنّتهای فکری(پدیدارشناسی و فوکویی) به عنوان ردّیهای برای علوم انسانی جدید، و اخذ علومِ بومی بوده است. همچنین یافتهها بیانگر آن است که نقطۀ آغازین علوم انسانی بومی آنجاست که نظریهپردازان ایرانی متوجه انتقادهای سنّت آبشخوریاشان، به سایر رویکردهای علوم انسانی بودهاند و این انتقادها را نوعی تردید و خلأهای موجود در علوم انسانی دانستهاند و دانش بومی را برای علاج و بهبود این خلأها و انتقادها مفهومپردازی کردهاند. نتیجهگیری: امروزه علوم انسانی به حدی در سطح انضمامی و انتزاعی غلبه پیدا کرده است که حتی اگر متفکران ایرانی درصدد تحقق علوم بومی(نه علوم انسانی بومی) بودهاند، راهی جز گلاویز شدن و نقد علوم انسانی نداشتهاند. متفکران ایرانی در رویکردهای خود نشان دادهاند که از مجرای علوم انسانی است که میتوان علوم انسانی بومی را ایجاد کرد.
منابع مشابه
نقش هویت در گرایش به علوم انسانی بومی در بین اساتید علوم انسانی (مورد مطالعه: اساتید علوم انسانی دانشگاه ایلام)
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، انقلابی در علوم انسانی و جایگاه متولیان این علوم نیز رخ داد و بر تصفیۀ اساتید دانشگاه تأکید شد. در دروس دانشگاهی رشتههای علوم انسانی نیز تغییر و تحولاتی در راستای اسلامیسازی و بومیسازی رخ داد که به نظر میرسد انقلاب در علوم انسانی مبتنی بر هویت ملی، سیاسی و دینی مدیران سیاسی بوده است. سؤال این پژوهش آن بود که نقش این هویتها در بین متولیان علوم انسا...
متن کاملمطالعات پسااستعماری: عرصهای برای علوم-انسانی بومی
بومیسازی علوم انسانی چندی است یه یکی از رویکردها و دغدغهی اندیشمندان جوامع غیرغربی در حوزه آکادمیک تبدیل شده است. جوامع غیرغربی درصددند از رهگذر بومیسازی به تولید نظریات و اندیشههایی در علوم انسانی دست یابند که به فراخور مسائل و مشکلات نظری و عملی آن جامعه و کشور باشد. از طرفی مطالعات پسااستعماری یکی از حوزههای مطالعاتی جدید دربارهی مسائل کشورهای غیر غربی و فرهنگ آنهاست. این نگرش انتقاد...
متن کاملتقابل معرفتی رویکردهای بومی گرایی در توسعه علوم انسانی
توسعه علوم انسانی بخشی مهم از توسعه ساختار سیاسی اجتماعی محسوب میشود. بررسی وجوه توسعه علوم انسانی برای کشورهای در حال توسعه بسیار مهم و ضروری است. در مباحث مربوط به توسعه علوم انسانی در ایران و کشورهای در حال توسعه، دو جریان مهم معرفتی «بومیگرایی کارکردی» و «بومیگرایی معرفتشناسانه» قرار دارند و همواره تقابلهای ...
متن کاملبومی کردن علوم سیاسی در ایران
پارادایم پژوهشی علوم سیاسی در ایران مبتنی بر عاریت گرفتن تئوریهایی بوده است که بعضاً قابل تطبیق با شرایط و مسائل بومی ایران نبوده... از این تئوریهای مزبور نتوانسته اند در تبیین مسائل ویژه ایران کار گشا باشند. این مقاله درصدد است تا به ریشه یابی این امر بپردازد. برای انجام این کار چهار مقوله تئوریها‘مسائل (پرسشها)‘ روش و شاخص را مورد بحث قرارداده ایم تا بتوان گرایشهای بومی را درعلوم سیاسی ایرانی ...
متن کاملتأملی بر بنیانهای نظری عدالت در اندیشة سیاسی امام خمینی(س)
این نوشته تلاشی است در جهت تعریف، شناخت و تبیین علت وجودی و رهیافتهای نظری مفهوم «عدالت» دراندیشة سیاسی حضرت امام خمینی. در این مقاله برداشتهای حضرت امام در مقولة عدالت از سه منظر یا رهیافت: وجودشناسی عرفانی، معناشناسی عرفانی و علمِ اخلاق مورد بررسی قرارگرفته و الزامات هر یک مورد بحث واقع شده است. طرح این مباحث از این جهت که مقدمهای بر الزامات نظ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 23 شماره 79
صفحات 267- 290
تاریخ انتشار 2019-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023