بررسی اصطلاح هورقلیا درمنظومه فکری شیخ احمد احسایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
دیدگاههای شیخ احمد بن زین الدین احسائی جدالهایی پُر دامنه در عرصۀ پارهای از مباحث فکری برانگیخته است. «هورقلیا» یکی از واژههای کلیدی نظام فکری شیخ احمد احسائی است که در آثار متفکران پیش از او - از جمله شیخ اشراق - نیز بهکار رفته است. ضمن توجه به پیشینۀ پژوهش، با بررسی اجمالی هورقلیا در لغت و اصطلاح خاص احسائی، نشان داده شده که مراد احسائی از هورقلیا در موارد گوناگونی از آثارش همان عالم برزخ و مثال است. افزون بر این، گاهی هورقلیا در معنایی خاصتر، بر افلاک عالم برزخ (عالم مثال)، اطلاق شده است. همچنین ضمن بررسی دو اطلاق رایجتر هورقلیا در آثار گوناگون احسائی و تبیین بیشتر خصوصیات هورقلیا تلاش شده است تا با استخراج ویژگیهای آن، نسبتش با عالم مثال و برزخ، روشنتر و تفاوت دیدگاههای احسائی با متفکران و بهویژه، فیلسوفان پیش از وی تا حدودی آشکار شود. از جمله این که اگر هورقلیا، برزخ میان مجرّدات و مادیات دانسته شده، مراد شیخ احسائی از تجرّد در اینجا با مصطلح رایج فلسفی آن متفاوت است و مقصودش از مجرّدات در این جا عقول نیست و برزخ میان عالم نفوس و عالم اجسام مراد است.
منابع مشابه
اصطلاح هورقلیا در اندیشۀ شیخ احمد احسایی و سهروردی
به نظر میرسد واژۀ «هورقلیا» یکی از مفاهیم کلیدی برای حل بسیاری از دشواریها و موارد نامفهوم در اندیشه و آرای شیخ احمد احسایی است؛ زیرا وی بارها در مواردی همچون حیات دنیوی امام عصر (عج)، معراج جسمانی رسول خدا (ص) و معاد جسمانی، کوشیده است همۀ آنها را با همین حیات و جسم هورقلیایی توجیه و تفسیر کند. از اینرو، با فهم و درک مفهوم این واژه کلیدی میتوان در بسیاری از موارد، در بررسی آثار و عقاید ...
متن کاملبررسی و نقد اندیشه شیخ احمد احسایی در ارتباط با عالم وجودی حیات امام عصر(عج)
This article has no abstract.
متن کاملبررسی دیدگاههای اجتماعی در آثار شیخ احمد جام
شیخ احمد جام از عارفانی است که به رغم نگاه صوفیانه و تلاش در جهت خودسازی فردی و پرورش مریدان و نشان دادن راه و رسم سلوک، به صلاح و رستگاری مردم جامعه از بن جان میاندیشد و در مجالس وعظ و نوشتههای خویش موشکافانه کجرویهای اجتماعی را گوشزد میکند. این نوشتار به دنبال آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، برجستهترین مسائل و موضوعات اجتماعی قرن پنجم را در آینة آثار احمد جام بازکاود. تا کنون بررسی مست...
متن کاملشیخ احمد تجانی و طریقت تجانیه
تجانیه، سلسلۀ عرفانی منسوب به شیخ احمد تجانی(1150-1230ق)، که به همت او در 1196ق بنیان نهاده شد، یکی از بزرگترین طریقتهای صوفیه در شمال آفریقا است که نقش مهمی در نشر اسلام و جذب بسیاری از مسلمانان این منطقه داشته است. شیخ احمد در نوجوانی قدم در طریق سلوک نهاد، و پس از تشرف به مهمترین طریقتهای موجود زمان خویش همچون: قادریه، ناصریه و خلوتیه و دریافت اجازه تلقین ذکر، سرانجام در سال 1196ق مدعی ش...
متن کاملنقد و بررسی دیدگاههای ابنعربی از منظر شیخ احمد سِرهندی
ظهور افکار ساختارشکنانة محییالدین ابن عربی، بستری مناسب برای گفتمان معرفتشناسانه در فضای تصوف اسلامی فراهم کرد و دریچة تازهای از تحقیق را بر اهل معرفت و معنا، بهخصوص نهانگرایان مسلمان گشود. نشر عقاید بیباکانة او در جهان اسلام، طیف متنوع و گستردة مخالفان و پیروان را بر آن داشت که به نقد، نکوهش یا ستایش او بپردازند. منتقدان شیخ اکبر بیشتر از طایفة فقها و علمای ظاهر بودند تا از سالکان و...
متن کاملابوالفضل بغدادی جانشین گمنام شیخ احمد غزالی
طریقة شاه نعمت الله ولی براساس آنچه در کرسی نامه ها آمده است به احمدغزالی(د 520 ق)، ازعرفای مکتب خراسان و قطب سلسلة معروفیه، منتهی میشود. این طریقه در مغرب عالم اسلامگسترش یافته و با چند واسطه به ابومدین (د 594 ق) در تلمسان الجزایر رسیده و سپس تا شاهنعمت الله ولی (د 834 ق) امتداد پیدا کرده است. نام ابومدین بهعنوان شیخِ ابنعربی به کرّات درنوشته هایش مشاهده میشود. بنابراین با یافتن مستنداتی دالّ بر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 20 شماره 78
صفحات 25- 47
تاریخ انتشار 2019-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023