بررسی آپُریا در محاورههای تعریفی افلاطون
نویسنده
چکیده مقاله:
مقالۀ حاضر به بررسی این مطلب میپردازد که چرا افلاطون در محاورههای تعریفی در نهایت به پرسش طرح شده پاسخ قطعی ارائه نمیدهد و به اصطلاح این محاورات به آپُریا ختم میشوند. به این منظور نخست ریشهشناسی این کلمه را مورد بررسی قرار میدهیم که بنا بر آن مشخص میشود آپُریا به معنای دشواری است که شخصیتهای ترسیم شده در محاورات در پیدا کردن پاسخ پرسش مطرح شده، بدان دچار میشوند و در دستیابی به پاسخ نهایی راه به جایی نمیبرند. سپس، به طور اجمالی بررسی میشود که آیا آپُریا نتیجۀ شیوۀ بکار گرفته شده، اِلِنخُس، در این گروه از محاورات است یا خیر. در ادامه، امکانهای متعددی در رابطه با تفسیر آپُریا طرح میشود و مورد بررسی قرار میگیرد. سرانجام، در تحلیل نهایی بیان میشود که این وضعیت انعکاسی است از وضعیت فکری و فلسفی یونان که افلاطون آن را در محاورههای تعریفی منعکس میکند.
منابع مشابه
بررسی آپُریا در محاوره های تعریفی افلاطون
مقالۀ حاضر به بررسی این مطلب می پردازد که چرا افلاطون در محاوره های تعریفی در نهایت به پرسش طرح شده پاسخ قطعی ارائه نمی دهد و به اصطلاح این محاورات به آپُریا ختم می شوند. به این منظور نخست ریشهشناسی این کلمه را مورد بررسی قرار می دهیم که بنا بر آن مشخص میشود آپُریا به معنای دشواری است که شخصیتهای ترسیم شده در محاورات در پیدا کردن پاسخ پرسش مطرح شده، بدان دچار میشوند و در دست یابی به پاسخ نهای...
متن کاملبررسی مسألة شهود در آثار افلاطون
از گذشته همواره در کنار علم حصولی نوع دیگری از معرفت که از آن به علم حضوری یا شهودی تعبیر میشود مطرح بوده است. در میان فلاسفه گروهی معتقدند که شهود تنها به وسیلة عقل صورت میگیرد و گروهی دیگر بر این باورند که شهود توسط نفس انسانی صورت میگیرد که یقینآور است و غیر از این طریق معرفت، بقیه قابل اعتماد نیستند. افلاطون یکی از فلاسفهای است که طریق معرفت صحیح را شهود میداند ولی همواره در بین فلاسف...
متن کاملعدالت و جنسیّت در آرمانشهر افلاطون: بررسی نگرش افلاطون دربارة زنان
مفسّران آثار افلاطون تفسیر واحدی از نگرش وی دربارۀ زنان به دست ندادهاند؛ زیرا در بررسی آثار افلاطون با قطعاتی ناسازگار، پیچیده و پراکنده در این باره روبهرو شدهاند. از یک سو، افلاطون برای زنان حقوق اجتماعی محدودی قائل بود و آنان را موجوداتی ناتوان و حقیر میدانست. از سوی دیگر، او در چینش آرمانشهر خود برای رسیدن به عدالت، نقشهای اجتماعی مهمّی برای زنان همچون مردان قائل بود و نیز آنان را از حیث ...
متن کاملبررسی تأثیر اندیشه ایرانی بر افلاطون
سخن دربارۀ تأثیرپذیری فلاسفۀ یونان باستان بهویژه افلاطون از اندیشۀ شرقیان و ایران باستان، بسیار گفته شده است. آثار گوناگونی از خود متفکران غربی نیز دربارۀ این مسئله برجای مانده است. ما در این مقاله بر آنیم تا گوشهای از این تأثیرپذیری را در اندیشۀ فلسفی افلاطون، بازخوانی کنیم. نظر برخی مورخان غربی فلسفه دربارۀ زادگاه و منشأ فلسفه، نظر ما را جلب کرده است. امیل بریه بر آن است که نمیتوان پاسخ...
متن کاملتحلیل و تعریفی نو از تقریر، بر اساس روایات آن
بر اساس برداشت و تلقی مشهور، تقریر آن است که «در حضور معصوم7 کاری انجام گیرد و مورد انکار او واقع نشود، به گونهای که بتوان سکوت او را دلیل بر تأیید آن دانست.» این تعریف، جامع و دربرگیرنده همه مصادیق تقریر نیست و صحیح آن است که در تعریف آن گفته شود: «هرگونه تثبیت، تأیید و امضای عمل یا گفتار اشخاص توسط معصوم7 از هر طریق ممکن.» برخلاف تعریف نخست که تنها بر یک قسم تقریر منطبق است، این تعریف، همه ا...
متن کاملتعریفی معناشناسانه– فرهنگی از مکان (مطالعۀ موردی : زبان فارسی)
رویکردهای پدیدارشناختی و پساساختارگرایی در حوزه معماری آخرین تلاشهای قابلتوجه برای تفسیر مفهوم «مکان» است. بااینحال، پدیدارشناسی، با تأکید بر طبیعت هستیشناسانه و ایستای مکانها، درمطرح کردن جنبههای فرهنگیـ اجتماعی در ایجاد مکانها با شکست مواجه شده است. از سوی دیگر، نسبیت پساساختارگرایی و زنجیره بیپایان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 42 شماره 2
صفحات 1- 16
تاریخ انتشار 2015-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023