برج مسکونی در قاب سینما؛ واکاوی نشانهشناختی ساختمانهای بلند مسکونی در سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران
نویسندگان
چکیده مقاله:
بیان مسئله:نقش عوامل فرهنگی-اجتماعی در شکلگیری اثر معماری و چگونگی تأثیرگذاری بافت غیرمادی در انتقال معنای آثار معماری،درکنار عوامل متعدد منتهی به ایجاد سرپناه، مطرح است. یکی از پدیدههای معماری که میتواند انعکاسی از گفتمانهای اجتماعی در خوانش معنا باشد، «ساختمانهای بلند مسکونی» است. در این میان، عرصة ارتباط معماری و سینما به عنوان محملی برای بررسی و متقاعدسازی مخاطب بارها مورد انتفاع هردو حوزه بوده است. هدف: این پژوهش، به دنبال بررسی چگونگی امکان بهرهمندی از روشهای تحلیل گفتمان و نشانهشناسی آثار معماری و جستجوی رویهای برای دریافت معانی است که مؤید تأثیر بافت فرهنگی–اجتماعی جامعة مخاطب اثر معماری باشد. با این هدف پس از بررسی آرشیو سینمای ایران، تحلیلهایی با هدف تطبیق و شناسایی همآمیختگی فضای گفتمانی آثار سینمایی با آثار معماری ارائه شده است. روش تحقیق:این پژوهش با استفاده از اسناد کتابخانهای و سینمای ایران به روش تفسیری و واکاوی نشانهشناسی گفتمانی، با معرفی فیلمهای سینمایی به عنوان یک منبع نشانهشناختی، به کندوکاو گفتمانهای قالب مطرح در نمونه فیلمهایی پرداخته که به شکلی با موضوع ساختمانهای بلند مسکونی، تولید شدهاند. سپس از طریق مطالعة بینامتنی، بخشی از معنای معماری را به صورت باز و سیال دریافت کرده است. یافتههای این پژوهش، به صورت توصیفی-تحلیلی ارائه شده است. نتیجهگیری:نشانهشناسی گفتمانی میتواند راهبردی منطقی برای خوانش معنای معماری باشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ساختمانهای بلند مسکونی از یک طرف، در چالش با انسجام اجتماعی، حریم خصوصی و ابعاد همسایگی و از طرف دیگر زمینهساز مادیگرایی، فردگرایی و تظاهر هستند. این موارد بیشتر در طبقة متوسط جامعه انعکاس یافته و همگام با صیرورت نقش اجتماعی زنان و الگوی جدید خانواده است. خوانش این معانی و قرینهسازی، همزمان با ضرورت ایجاد ساختمانهای بلند مسکونی، میتواند به تحول در طراحی این نمونه معماری منتهی شود.
منابع مشابه
بار آتش در ساختمانهای مسکونی ایران
اساسی ترین بحث در مطالعهی کاربردی آتش در مهندسی عمران، برآورد بار آتش است که متأثر از روشهای زندگی و اقلام مصرفی میباشد. این مسئله با توجه به استفاده از سازه های حساس به حریق مانند سازه های چوبی تا به کنون بیشتر در کشورهایی چون هند، نیوزیلند، کانادا و فنلاند مورد توجه بوده است. در این مقاله، ضمن تعریف معیارهای مورد بررسی برای بار آتش در ایران و با نمونهگیری از تعدادی از منازل مسکونی در شهر ...
متن کاملسینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما
متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاینرو، این امکان وجود خواهد داشت که بهمدد متاسینمای سینما...
متن کاملسینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما
متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین رو، این امکان وجود خواهد داشت که به مدد متاسینمای سینما...
متن کاملبار آتش در ساختمانهای مسکونی ایران
اساسی ترین بحث در مطالعه ی کاربردی آتش در مهندسی عمران، برآورد بار آتش است که متأثر از روش های زندگی و اقلام مصرفی می باشد. این مسئله با توجه به استفاده از سازه های حساس به حریق مانند سازه های چوبی تا به کنون بیشتر در کشورهایی چون هند، نیوزیلند، کانادا و فنلاند مورد توجه بوده است. در این مقاله، ضمن تعریف معیارهای مورد بررسی برای بار آتش در ایران و با نمونه گیری از تعدادی از منازل مسکونی در شهر ...
متن کاملبررسی رابطه سینما و اخلاق از منظر اسلامی (مورد مطالعه: سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران)
در دنیای امروز میزان اهمیّت، تاثیرگذاری و جذّابیت رسانه¬ها به خصوص سینما برکسی پوشیده نیست. غالب کشورها و ایدئولوژی¬های جهان در تلاشند تا مفاهیم مورد پذیرش خویش را از طریق رسانه های جمعی به گوش جهانیان برسانند. در نگاه اوّل جامعۀ اسلامی نیز باید از این ظرفیّت فوق¬العاده برای ترویج اخلاق حسنۀ اسلامی استفاده نماید. امّا سؤال این است که آیا ابزار های مدرنی چون سینما پیام های اخلاقی را بدون هیچ دخل و تص...
15 صفحه اولسینما و وقوع انقلاب اسلامی در ایران
تاکنون از دیدگاههای متفاوتی به پدیدة انقلاب نگریسته شده که یکی از آنها، عوامل فرهنگی بوده است. تاکنون، نقش وسایل ارتباط جمعی به عنوان یکی از پدیدههای فرهنگی، در شکل دادن به افکار انقلابی مورد توجه اندکی قرار گرفته است. در میان رسانههای مختلف، «سینما» از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که ورود آغازین آن، به تضادها و چالشهای بسیاری در جوامع انجامیده است. این عامل که...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 74
صفحات 17- 30
تاریخ انتشار 2019-07-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023