باغ خواجه، به روایت نظامی گنجوی، باغ ایرانی بر اساس داستانی از مثنوی هفت پیکر
نویسنده
چکیده مقاله:
بازنمایی ساختاری و فضایی گونههای متنوع باغ ایرانی در دورههای مختلف با تکیه بر مستندات و مکتوبات تاریخی و باستانشناسی از شاخههای مهم پژوهش در حوزه باغ ایرانی است. پژوهشهایی که به فهم ما از باغ ایرانی، الگوها و ساختارهای آن در دورههای مختلف کمک میکند. این مقاله مشخصاً به معرفی الگویی کمتر شناختهشده از باغ ایرانی در دورههای پیشین با تکیه بر روایتی از مثنوی هفتپیکر نظامی گنجوی میپردازد. در این مثنوی، نظامی تصویر باغی مرکب را بازنمایی کرده است؛ باغی که از دو بخش بیرونی (گلستان) و درونی (بوستان)تشکیلشده و میان این دو غرفهای(حجابگه) قرار دارد. بوستان فضایی محصور در میان دیوارهای بلند و در قرق زنان است و نظر افکندن به آن تنها از این غرفه ممکن است. این تصویر، گونهای از باغاست که در مثنوی ویس و رامین نیز نشانههایی از آن یافت میشود. این تصویرها ممکن است برآمده از شکل فضا در روایت اصلیِ داستانهایی باشند که ریشۀ قدیمیتری دارند؛ و یا ممکن است شاعری چون فخرالدین اسعد گرگانی و نظامی در بازتعریف و روایتگری داستانی قدیمیتر، به تجربیات بصری خود در سدههای پنجم و ششم مجال داده باشند تا به میزانسن برخی صحنههای داستانهای آنها تبدیل شوند. پاسخ دادن به این پرسش دشوار است؛ اما همین تصویر قابلفهم از باغ که در آثار هر دو این شاعران بازنمایی شده است، نیز ما را با شکل و الگویی جدید از باغ آشنا میکند و به فهم ما از باغسازی ایرانی میافزاید.
منابع مشابه
نگاهی به عناصر داستانی در هفت پیکر نظامی
دربارهی نظامی، اگرچه بسیار سخن گفته شده است و اثر گرانقدر وی، هفت پیکر، بارها از دیدگاههای متعدد و گوناگون اعم از محتوایی و غنایی و ساختاری کاویده شده است؛ اما، این اثر ارزشمند به ویژه بخش هفت گنبد آن کمتر بر اساس ساختار داستانی آن تحلیل شده و عناصر داستانی این اثر شناسانده شده است. از این رو بررسی این اثر با شیوهای توصیفی ـ تحلیلی میتواند ساختار اندیشگانی نظامی را در پردازش قصههای زیبای ...
متن کاملتحلیل روایت در هفت پیکر نظامی
هدف از این مقاله تحلیل روایت در هفت پیکر نظامی و مطالعة عناصر تشکیلدهندة روایت یعنی شخص روایت کننده، قهرمان/راوی ، مخاطب و نقش روایت است. بدین ترتیب ساختار حکایتهای هفت شاهزاده خانم و هفت زندانی داستان که چرخههای حکایت اصلی یعنی منظومة هفتپیکر را تشکیل میدهند، در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته و به انواع و عملکردهای روایت و تنوع آواهای روایی موجود در این اثر پی برده خواهد شد.
متن کاملبنمایههای عرفان گنوسی در داستانی از هفت پیکر نظامی
هفتپیکر نظامی اثری رمزی و نمادین است که تمام اجزای آن از ساختاری واحد و منسجم برخوردار است. این اثر علاوه بر نشان دادن قدرت داستانسرایی نظامی، نشانههای آشنایی نظامی با میراث غنی ادبی، فرهنگی و عرفانی بازمانده ازادوار پیشین را در بر دارد. بخشی از این میراث متعلق به اندیشههای گنوسی و مانوی و نیز حکمت هرمسی است. هدف این مقاله نشان دادن ردپای این اندیشهها در یکی از داستانهای هفتپیکر است. در ...
متن کاملباغ به روایت نقاش
تصویر باغ در مینیاتور ایرانی، اغلب، گزیدهای از کل باغ است در موقعیتهایی غیرواقعی. مهمتر از همه، دیوار باغ است که با خطی بُرنده، محیط باغ را از بیرون آن جدا میکند. سپس آبنما، که غالباً بهصورت پلان از بالا دیده میشود با ماهیان و پرندگانی که روی آن شنا میکنند، بعد، سراپردهای که شخصیت اصلی بر تختی در آن نشسته و در آخر بخشهایی از عمارتهای باغ که بیآنکه تصویر واضحی از معماری به دست دهد، پنج...
متن کاملنگاهی به عناصر داستانی در هفت پیکر نظامی
درباره ی نظامی، اگرچه بسیار سخن گفته شده است و اثر گران قدر وی، هفت پیکر، بارها از دیدگاه های متعدد و گوناگون اعم از محتوایی و غنایی و ساختاری کاویده شده است؛ اما، این اثر ارزشمند به ویژه بخش هفت گنبد آن کمتر بر اساس ساختار داستانی آن تحلیل شده و عناصر داستانی این اثر شناسانده شده است. از این رو بررسی این اثر با شیوه ای توصیفی ـ تحلیلی می تواند ساختار اندیشگانی نظامی را در پردازش قصه های زیبای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 33
صفحات 90- 95
تاریخ انتشار 2016-01-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023