باغ ایرانی، هستیِ نوشونده
نویسندگان
چکیده مقاله:
چکیده افزایشِ تعدد و گوناگونی مطالعاتِ باغ ایرانی علیرغم فواید بسیار، به علت کمتوجهی به چارچوب نظری حاکم بر آنها منجر به بروز جدالهایی شده که پیش از اعتبار بیرونی هر یک، مربوط به اعتبار درونی آنهاست. در این زمینه یکی از مسایل مهم، معنایِ «مقدس» بودنِ باغ بهمثابه بهشت است. از این رو مسئله قدسی بودن به عنوان «دست آوردی آسمانی» که الگویی ثابت با توانایی ایجادِ گسترده تغییرات است یا انکار قدسی بودن و محدود کردن آن به واقعیتهای فیزیکی و سایر اندیشهها، بهروشنی در میان مطالعاتِ باغ ایرانی تفاوتگذاری نشده، به همین سبب مخاطب از جنبة حکمت باغ ایرانی با ابهام روبهرو است. هدف مقاله دستهبندی مطالعات باغ ایرانی براساس چارچوب نظری حاکم بر آنهاست؛ تا با تمرکز بر مسئله «قدسی» بودن و تشریح اینکه «پیدایشِ یکبارة باغ ایرانی با لحاظِ عقلِ امروز بسیار بعید است»، اعتبار درونی آنها را بررسی کند. از این رو با دستهبندی مطالعات موجود در چهار ساختار اصلی «اسطورهای»، «جوهر ثابت»، «انکار جوهر» و «جوهر متحرک»، به تحلیل آنها جهت شناسایی و رفع تناقضها پرداخته میشود. روش کار، استدلال منطقی از نوع فرهنگی/گفتمانی و شامل دو مرحله است. اول، مطالعات کتابخانهای و استدلال برای تبیین اعتبار درونی. دوم، تفسیر رابطهای جدید میان یافتهها و مقایسه با هنر شعر فارسی جهت تبیین اعتبار بیرونی. نتایج نشان میدهد باغهایایرانی همچون شاعران متعدد هنر فارسی در سطوح مختلف، فهمهای متعددی از خصلت شاعرانگی ایرانی هستند که استعلا یافتهاند. خصلتی که حاصل «فهمی از سازوکار عالم» در چرخهای از نهفتگی-اشتداد-فعلیت (حرکت جوهری) است. نمودِ احساسیِ این فهم در یکی از قلعههای رفیعش از نگاه مولانا «حضور مداوم خداوند» است. وجه منحصربهفرد هنرمند باغساز ایرانی، التفات او بر این حضور مداوم است. تغییرات پدیدهها در باغ که حواس مادی تا مفهومی را اغناء میکنند، سرمستی از این «نگاه آیهنگر» است که نمود مهرورزی آن ارزش «قدسی» مییابد. کیفیتِ باغ ایرانی از «تکوین» زیباییها و منافع عالم ماده به ماورا «استعلا» یافته و نه اینکه ثابت و از پیش وجود داشته باشد.
منابع مشابه
آوای هستی باغ ایرانی
آنچه از هنرهای کامل برمی آید، صورت و معنایی است که در ترکیب و تلفیقی صحیح با یکدیگر، اثری هنری را خلق می کنند، که قابلیت ارتباط و ادراک مستقیم آن توسط مخاطب و همچنین نفوذ در سایر هنرها را دارد. باغ ایرانی هنری کامل است که علی رغم اینکه در طول تاریخ دست خوش دگرگونی شده است، بقا یافته و ویژگیِ فناناپذیرش را به همگان ثابت کرده است. هنرمند باغ ساز با طراحی مناسب در باغ ایرانی و بهره گرفتن از عوامل ا...
متن کاملآوای هستی باغ ایرانی
آنچه از هنرهای کامل برمی آید، صورت و معنایی است که در ترکیب و تلفیقی صحیح با یکدیگر، اثری هنریرا خلق می کنند، که قابلیت ارتباط و ادراک مستقیم آن توسط مخاطب و همچنین نفوذ در سایر هنرها رادارد. باغ ایرانی هنری کامل است که علی رغم اینکه در طول تاریخ دست خوش دگرگونی شده است، بقا یافته وویژگیِ فناناپذیرش را به همگان ثابت کرده است. هنرمند باغ ساز با طراحی مناسب در باغ ایرانی و بهره گرفتن ازعوامل ارتبا...
متن کاملسرزمینهای باغ ایرانی
اینکه ایرانیان از دیرباز تا یک قرن پیش چگونه به فضا میاندیشیدهاند و بر پایة کدام دیدگاهها به سازماندهی آن میپرداختهاند، مقولهای چندان پرجاذبه و پررمز و راز است که به میان آورندة ابهام و دارندة توان آموزندگی. چند صفحهای که پیش روی داریم، فرصتی است تا به گوشههایی از این مهم بنگریم. برای آفرینش فضاـ و به ویژه فضای معماریـ انسانها نیاز به ابزارهایی گونهگون دارند؛ برانگیختگی برای همگان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 13 شماره 45
صفحات 5- 12
تاریخ انتشار 2017-03-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023