باز خوانی آراء تفسیری مفسران در آیه خطاب (11سور فصلت) با رویکرد تطبیقی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در حوزه معارف قرآنی یکی از مباحث اختلاف بر انگیز بین مفسران قرآن، حمل آیات خطاب بر زبان تمثیل (نمادین) یا زبان حقیقت است. از این نمونه می توان به آیه "ثُمَّ استوى اِلىَ السَّماءِ و هى دُخانٌ فقالَ لَها و لِلارضِ أئْتیا طَوعاً اَوکَرها قَالتا اَتینا طائِعینَ "(11، فصلت) اشاره نمود که برخی از مفسران آن را بر زبان حقیقی و بسیارى ایشان از مفسران متقدم و چه مفسران کنونی با ذکر دلایلی آن را بر زبان نمادین حمل کردهاند. این پژوهش ضمن تبیین زبان تمثیل و نمادین و بررسی دلایل طرفداران خطاب حقیقی و تمثیلی، با تکیه بر پذیرش تسری آگاهی و هوشمندی در موجودات هستی اما در مراتب گوناگون، آیه را داراى دو سطح معنایی یافته، نخست سطحی که مخاطب آن دارای فهم ساده عرفى است و دیگر سطحی که قادر به فهم حقیقت معناى آیه است. به استناد مرتبه نخست، آیه تمثیل و از مصادیق زبان نمادین و به استناد مرتبه دوم، آیه بر معناى حقیقى که سرایت علم و شعور در موجودات است، دلالت دارد.
منابع مشابه
آراء تفسیری مفسران معاصر پیرامون آیه مباهله
مفسران معاصر از شیعه و سنی در نگرش تفسیری خود از جنبههای مختلف تاریخی، ادبی، کلامی و حقوقی آیه مباهله را مورد توجه قرار دادهاند که هر کدام با هدف اثباتی و انکاری آن را در رهیافت و نتایج متنوعی، معناشناسی نمودهاند. در این مقاله کوشش شده با یک رویکرد کاملاً تطبیقی آراء مفسران معاصر در بحثهای مختلف به ویژه اعتقادی جمعآوری شود و نوع نگرش و تحلیل آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. بررسیها نشا...
متن کاملبررسی تطبیقی مفهوم امت با تکیه بر آراء تفسیری مفسران
یکی از مهمترین و اصلیترین واژگان و مفاهیمی که در قرآن کریم کاربرد فراوان دارد، واژه «امّت» است. این واژه در بیشتر موارد به گروه یا جماعت معنا شده است، بر همین اساس مفهوم امت بیشتر در زمینه وحدت و یکپارچگی مطرح میگردد، بههمین دلیل در جوامع اسلامی نیز اغلب امت را بههمین معنا، میشناسند، اما تدقیق در مفهوم امت در قرآن، نشان میدهد گرچه مفهوم گروه یا جماعت در بیشتر موارد صدق میکند، اما این تنه...
متن کاملنقد آراء مفسران درباره واژه «هلوع» در آیه 19 معارج
خدای متعال در قرآن کریم، صفات عقلانی و نفسانی انسان را تبیین کرده است. یکی از این اوصاف صفت «هلوع» است که در آیۀ 19 سورۀ معارج به آن اشاره شده است. «هلوع» از اوصاف نفسانی است که مسئلۀ حریص بودن آدمی را مطرح مینماید. مفسران فریقین در پاسخ به این سؤال که آیۀ مذکور در مقام ذمّ انسان است یا در مقام مدح او یا به امر دیگری اشاره دارد، نظرهای متفاوت وگاه متضادی را ارائه کردهاند. اکثر آنها معتقدند که ...
متن کاملپیمان الست و نقد آراء مفسران فریقین درباره آیه میثاق
آیه میثاق (اعراف/172) بیانکننده عهد خداوند با بندگان خویش است که موجب ابراز نظرات مختلف مفسران، از جمله وجود عالم ذر برگرفته از روایات، فطرت، تمثیل، دو نشئه ملکوتی و ملکی انسان، عالم عقل و وحی و ... شده است. در این پژوهش پس از ذکر همه این نظرات و بیان نقاط ضعف و قوت هر نظریه، بررسی روایات ذیل آیه بیان خواهد شد که به ظاهر تواتر معنوی دارند، اما پس از حذف مشترکات در طرق و روایات مکرر از یک فرد خ...
متن کاملتحلیل تحول آراء تفسیری مفسران بر اساس مفهوم گفتمان
با بررسی تفاسیر قرآن کریم با این رخداد مواجه میشویم که فهم و تفسیر برخی از مفسران درباره برخی از آیات در دورههای پیشین، به گونهای بوده و امروزه تفاوت پیدا کرده است. این رخداد این پرسشها را شکل میدهد که اساساً چرا چنین اختلاف نظر و تحول آرائی در فهم و تفسیر برخی آیات قرآن کریم به وجود میآید؟ و چگونه میتوان تبیین و توضیح علمی برای چنین رخدادی ارائه کرد؟ در پاسخ به این پرسش محققان قرآنی غالب...
متن کاملجستاری تفسیری در حلیت نکاح با زنان اهل کتاب (بررسی تطبیقی آیه 5 مائده از منظر مفسران فریقین)
موضوع ازدواج مسلمان با غیر مسلمان در آیات مختلفی مانند: نور / 3، بقره / 221 و ممتحنه / 10 مطرح شده است، همچنین قرآن کریم در آیه 5 سوره مائده بحث نکاح مسلمانان با اهل کتاب را بیان فرموده است. مفسران فریقین در ذیل این آیه شریفه، دیدگاههای مختلفی را بیان کردهاند که میتوان در چهار دسته تقسیم نمود؛ گروهی ازدواج مسلمان با اهل کتاب را بهطور کلی ممنوع دانستهاند؛ برخی نیز آن را بهصورت کلی جایز شمر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 12
صفحات -
تاریخ انتشار 2020-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023