بازنگری تاریخ انبیا در قرآن (1)
نویسنده
چکیده مقاله:
گزارشهاى تاریخى در مورد انبیاء از دیدگاه قرآن مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. نخستین پیامبر، آدم (ع) است. در این بخش، گزارشهاى تاریخى در مورد جایگزینى انسان در زمین، چگونگى آفرینش آدم، آفرینش حوا، فریب شیطان، تقاضاى مهلت، هبوط و تکثیر نسل، آزمون و اختبار و هابیل و قابیل، با استناد به آیات و روایات و دلایل عقلى مورد سنجش قرار گرفته است. در بحث ادریس، جد بودن ایشان براى حضرت نوح را رد مىکند. در مورد حضرت نوح معتقد است حیواناتى که نوح با خود حمل کرد، دام اهلى بودند نه از هر حیوان برّى یک جفت نر و ماده، نیز طوفان نوح منطقهاى بوده است نه عالمگیر. قوم عاد، از ذریه تنها نوح پیامبر نبودهاند و مانند قوم نوح، بتپرست بودهاند. پیامبر ایشان - حضرت هود - بوده است. آنچه در روایات نسبت به طوفان عاد آمده است نه تنها با آیات قرآن و دیگر روایات متناقض است بلکه عقل سلیم هرگز آنها را نخواهد پذیرفت و مشخص است که مشتى اساطیر و خرافات است. پیامبر قوم ثمود - حضرت صالح - است. از نظر تاریخ قرآن، ناقه صالح اولین معجزهاى است که در عالم رسالت ارائه شده است. نیز این معجزه به پیشنهاد قوم ثمود ارائه شد. هر چند یک نفر، ناقه صالح را کُشت اما چون همه قوم رضایت داشتند، عذاب همه آنان را فرا گرفت. تماس ابراهیم خلیل با عالم وحى به صورت خواب و ارائه حقایق در عالم کشف و شهود بوده و قضیه رؤیت ماه و ستارگان و خورشید و تردید ابراهیم در مورد خداى گیتى در خواب بوده است. نویسنده در ادامه، در خصوص 26 گزارش تاریخى و صحت و سقم آنها از نگاه قرآن به بحث مىنشیند و نکات تازهاى ارائه مىدهد و در پایان یادآور مىشود نزول صحیفه، برنامه ویژه ابراهیم خلیل بود و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و فرزند زادگانش همه و همه ناشر دعوت ابراهیم و مجرى صحیفه و برنامه او بودند. عذاب قوم لوط، نازل شدن یکى از سنگهاى عظیم آسمانى بوده است که سرزمین آنان را زیر و رو کرد. سپس نکاتى را در مورد حضرت یوسف (ع) بیان مىدارد و داستانهایى که درباره ارتباط او با زلیخا در منابع نقل شده است با استناد به آیات قرآن، رد مىکند. در ادامه، به بحث و بررسى پیرامون حضرت ایوب و بیمارى جسمى او و حضرت شعیب و کم فروشى قومش مىپردازد. نویسنده، معتقد است نکتههایى که در قرآن مطرح مىشود، تا اندازهاى فلسفه تاریخ را نیز روشن مىکند، حال آنکه تاریخ اسلام و تاریخ یهود از این نکتهها خالى است. سپس به اوضاع سیاسى و حکومتى فرعون در عصر موسىبن عمران مىپردازد و لکنت زبان موسى را رد مىکند و عبارت "واحلل عقدة من لسانى" را مربوط به تعبیرات لایق دربار مىداند. ارتباط موسى و فرعون، سحر و ساحرى، نجات بنى اسرائیل، میقات موسى، گوساله سامرى و ازدواج موسى از جمله مسائلى است که از دیدگاه آیات قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. داستان خضر و موسى از زوایاى گوناگون تربیتى تحلیل شده است. وى، ذوالقرنین را به عنوان یک پیامبر نمىداند، بلکه او را یک جهانگرد صاحب هنر، اما متدیّن و مؤمن مطرح مىسازد. و درباره ویژگىهاى سفر او توضیحاتى را براساس آیات قرآن ارائه مىدهد. در ادامه، نکات گوناگون تاریخى را درباره یوشع بن نون، الیاس، داود، سلیمان بن داود، یونس بن متى، زکریا، یحیى بن زکریا و عیسى بن مریم مطرح مىکند و با آیات قرآن مورد تجزیه و تحلیل قرار مىدهد.
منابع مشابه
نقدی بر بازنگری تاریخ انبیا
نقد مقالهاى با عنوان "بازنگرى تاریخ انبیاء اثر آقاى محمد باقر بهبودى است.نویسنده، بخشهایى از مقاله اصلى را نقل مىکند و با دلایل عقلى، قرآنى و روایى مورد نقد قرار مىدهد. دراغلب موارد نقد متوجّه نکاتى است که نویسنده بلاعلم و بدون دلیل در جزئیات تفسیرى اظهار نظر کرده است. برخى از این موضوعات عبارتند از: بهشتى که آدم(ع) و حوا در آن مىزیستهاند، شجره ممنوعه، شیطان، پیدایش نسل اولیه بشر، نفرین نک...
متن کاملحکومت انبیا در قرآن
انسان موجوی است اجتماعی و همواره بدنبال جلب منافع خود است با توجه به محدودیت امکانات ، اختلاف امری طبیعی و ضروری است، برای رفع اختلافات و برقراری عدالت در جامعه نیاز به قوانین و مقررات و اعمال حاکمیت و حکومت می باشد و در اینجا این سوال پیش می آید که چه نوع حکومتی مطلوب است و می تواند از عهده این مهم برآید؟ انسان چون خود طرف اختلاف می باشد، لذا نمی تواند قانونگذار خوبی باشد و باید مرجعی فراتر از...
15 صفحه اولشاخصها و اهداف تربیتی انبیا (ع) در قرآن
شناسایی، هدفگذاری و شاخصهای تربیتی انبیاء الهی یکی از راههای رسیدن به کمال تربیتی انسان است. در این مقاله، از قرآن کریم بهعنوان کتاب تربیتی و بلکه کاملترین کتاب تربیتی انسان در همه اعصار و قرون، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و اهداف و شاخصهای تربیتی انبیا شناسایی شده است. آنچه در این تحقیق از شاخصها و اهداف تربیتی انبیا که قرآن بدان پرداخته و مورد تحلیل قرار گرفته است عبارتند از: 1- رشد ...
متن کاملتأثیر قرآن و قصص انبیا بر کرامات اولیاء
از مشابهتهای بسیاری که بین کرامتهای صوفیان و معجزات پیامبران وجود دارد، میتوان به این استنباط رسید که خاستگاه مقبول کرامات چیزی جز موجّه بودن موجودیت معجزات در میان اهل تصوّف نیست؛ چون اگر آن معجزات در کارنامهی انبیاء نمیبود، این کرامات نیز در سیر و سلوک صوفیان عرصهای برای چهرهنمایی پیدا نمیکرد. دیگر آن که بسیاری از کرامتهای صوفیان، نوعی نظیره سازی یا الگوگیری مستقیم از اعجازگریهای مرسو...
متن کاملبررسی اوصاف انبیا در قرآن کریم
چکیده بررسی اوصاف انبیا در قرآن کریم به کوشش زهرا زیلاب پور یکی از محور های اصلی قرآن کریم در تعلیم و تربیت ، معرفی برترین و کامل ترین اسوه های انسا نی ؛ یعنی پیامبران ا لهی است که در خلال تبیین سیره ی علمی و عملی آنان ، فضایل و اوصاف متعددی را برای آنان ذکر می کند . بسیاری از این اوصاف ، در همه رسولان مشترک است ، اما برخی از این اوصاف در بعضی از آنان به نحوی خاص ، جلوه گر است . تحقیق حاض...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 11-12
صفحات 284- 349
تاریخ انتشار 1998-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023