بازنمایی ایران در سینمای هالیوود
نویسندگان
چکیده مقاله:
وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانهها ارائه میشود، سبب شده تلاشهای بسیاری برای توصیف و تبیینِ چگونگی و چرایی شکلگیری بازنماییهای رسانهای از جهان خارج صورت گیرد. در سایه این تلاشها، امروزه بازنمایی رسانهای به مفهومی بنیادین در مطالعات فرهنگی و رسانهای تبدیل شده است. بر اساس فرضهای اولیه مطالعات فرهنگی، در بررسی متون رسانهای، مؤلفههای ایدئولوژیک و اجتماعی موجود در ورای این متون و تأثیر آن در شکلگیری نگاه مخاطبان، امری است که باید به شکل جدی مدنظر قرار گیرد. در میان محصولات رسانهای موجود، سینمای هالیوود در ارائه بازنماییهای رسانهای از جهان خارج، موقعیت منحصربهفرد و بیبدیلی دارد. این تحقیق به بررسی «گفتمانی در درون گفتمانی دیگر» میپردازد. به این صورت که تصویر ایران در چهارچوبی از صورتبندی کلی شرق (و در اندازه کوچکتر؛ اسلام) در جهان غرب و بهویژه امریکا مورد بررسی قرار میگیرد. برای رسیدن به این هدف، فراوردههای سینمایی هالیوود به عنوان یک رسانه، و بخشی از رسانههای امریکایی در نظر گرفته میشود. به این ترتیب، تحقیق حاضر به تحلیل «رسانهای در میان رسانههای جمعی» امریکا میپردازد. بررسی فیلمهای سینمایی ساختهشده در هالیوود که به نحوی با ایران مرتبط بودهاند نشان میدهد در این فیلمها ایران به مثابه «دیگری فرودست» غرب نشان داده شده و کلیت عمل رسانهایِ هالیوود را میتوان بخشی از «نژادپرستی نوین» دانست. برای نیل به این هدف، از تلفیق دیدگاههای سه سنت نظریِ مطالعات فرهنگی، مطالعات پسااستعماری و نظریه فیلم استفاده شده است. در این منظومه نظری، مفهوم بازنمایی در مرکز مباحث نظری قرار دارد و رویکردی مرکب از نظریات استوارت هال و میشل فوکو در مورد مفهوم بازنمایی ارائه میشود. سپس دیدگاه ادوارد سعید در مطالعات پسااستعماری به عنوان مصداقی از کاربرد نظریه بازنمایی ارائه میشود. در نهایت سومین سنت نظری با عنوان نظریه فیلم، سعی در بهکارگیری مضامین بازنمایی و مطالعات پسااستعماری در حوزه مطالعات سینمایی خواهد داشت.
منابع مشابه
بازنمایی آخرالزمان در سینمای هالیوود
پدیده سینما در دنیای تکنولوژیک و مملو از امکانات امروز دارای طیف وسیعی از مخاطبان در اقشار و سطوح مختلف فرهنگی و درجات متفاوتی از سواد رسانهای است. هر چند بگوییم سینما و به طور کلی تصویر برای مخاطب جذابیت احساسی دارد و اصولا مخاطب از سر گذران اوقات فراغت خویش به فیلم روی میآروند؛ ناگفته پیداست چنین مطلبی، یعنی سرگرمی، برای سازندهگان فیلمها موضوعیت نخواهد داشت. بیشک صاحبان این رسانه در ساخت...
15 صفحه اولبازنمایی شخصیت اصلی (قهرمان) در سینمای ایران و هالیوود
در بسیاری از فیلم های هالیوودی، مخاطب با قهرمان هایی مواجه می شود که با معضلاتی به ظاهر حل ناشدنی روبه رو هستند، اما قهرمان های هالیوودی در چنین شرایطی درمانده نمی شوند، بلکه با بهره گیری از نیروی اراده و چاره اندیشی های خلاقانه، سعی می کنند بر مشکلات فائق آید و خواسته خود را محقق کنند. اما در مقابل، شخصیت های اصلی فیلم های ایرانی ـ در شرایطی مشابه ـ توفیق چندانی در چیره شدن بر معضلات ندارند. ...
15 صفحه اولبازنمایی ایران و ایرانیان در هالیوود
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل ماهیت فرهنگی و سیاسی انقلاب، نگاه غرب به ایران در مقایسه با گذشته، بسیار تغییر کرد. رسانههای غربی به پیروی از سیاستهای حاکم بر آنها، رویکرد متفاوتی نسبت به ایران اتخاذ کردند که در آثار به نمایش درآمده درباره ایران، مشهود است. فیلمهای سینمایی و مستند ساخته و پخش شده در خصوص کشور ما تصویری خاص از ایران و ایرانیان ارائه میدهد.در این ...
متن کاملبازنمایی اسطوره اتوپیا در سینمای معاصر هالیوود (نشانهشناسی فیلمهای «آواتار»، «بهشت» و «سرزمین فردا»)
هدف اصلی این پژوهش شناخت نحوه بازنمایی و برساخت اسطوره اتوپیا در تولیدات سینمایهالیوودی مرتبط است. روش به کار گرفته شده در آن نیز روش نشانهشناسی است. در این پژوهش از میان تمام فیلمهای با موضوع آرمانشهر در هزاره جدید، سه فیلم تأثیرگذار که هرکدام نوعی خاصی از آرمانشهر محسوب میشوند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. هر یک از این فیلمها معنای منسجم و یکسان را در قالب متن ...
متن کاملتحلیل نشانهشناختی بازنمایی تروریسم در سینمای هالیوود، قبل و بعد از 11 سپتامبر
در این پژوهش سعی شده است به تحلیل تصویر تروریستهای عرب قبل و بعد از 11 سپتامبر در سینمای هالیوود پرداخته شود. از آنجا که از دهة 90 به بعد مسلمانان سوژة اصلی فیلمهایی با موضوعیت تروریسم بودهاند، با درنظرگرفتن 11 سپتامبر بهعنوان تاریخی مهم در حملات تروریستی، یک فیلم از دهة 90 (قبل از 11 سپتامبر) و یک فیلم از سال 2001 به بعد که موضوع اصلی آنها حملات تروریستی اسلامگراها بوده، انتخاب و تحلیل ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 4
صفحات 147- 177
تاریخ انتشار 2010-01-27
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023