بازخوانی دو اسطوره ترکی «قیزیل آلما» و «ارگنه قون» در شعر ضیا گوک آلپ از نظرگاه حسین مجیب المصری
نویسندگان
چکیده مقاله:
اسطورهها پرتو بخشی از حقایق تاریخیاند. لذا هیچ اسطورهای را نمیتوان جعلی، بیمعنی و بیهوده شمرد؛ زیرا اگر چنین نبود، اسطوره نمیتوانست در ذهن آحاد یک ملّت راه یابد و از چنان پشتوانهای برخوردار گردد که بتواند از غربال تحوّلات تاریخی بگذرد. بازخوانی و شناسایی اساطیر ملّی میتواند مردم هر عصری را از فراز و فرودهای دیروزین خویش مطّلع سازد. حسین مجیب المصری یکی از اسطورهپژوهانی است که در سال 2000م با رویکردی تطبیقی، برای اولیّن بار طیّ پژوهشی، دراسـﮥ مقارنـﮥ للأسطورﮤ بین الأدب العربیّ و الفارسیّ و الترکیّ، بهتحلیل و بررسی اسطورههای ایرانی، عربی و ترکی پرداخته است. فصل فرجامین همین پژوهش تطبیقی بهبررسی اسطوره در شعر معاصر ترک اختصاص یافته و در این بخش مجیب المصری با توجّه بهسرودۀ قیزیلآلمای ضیاگوک آلپ، شاعر معاصر ترک، بهنقد اسطورهای دستآوردهای وی میپردازد. از آنجاییکه در ایران برخلاف بسیاری از دیگر کشورها، دو اسطورۀ کهن قیزیلآلما و ارگِنهقون کاملاً ناشناخته باقی مانده است. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی کوشیده است در دو بخش، نخست چیستی و ماهیّت پیدایش اسطوره و ارتباط نقد اسطورهای در ادبیّات تطبیقی را توصیف و تبیین کرده، آنگاه دو شخصیّت ادبی و تأثیرگذار حسین مجیب المصری و ضیاگوک آلپ را معرّفی بنماید و در پایان از نگاه حسین مجیب المصری، ضمن تحلیل و معرّفی دو اسطورة قیزیلآلما و ارگِنهقون، کارکردها و وجوه معنایی آنها را در سرودة ضیاگوک آلپ بررسی کند. دستآورد پژوهش حاضر ناظر بر این امرست که، دو اسطورۀ مورد بررسی هر یک در عین حفظ و استوارداشت وجهه اساطیری خود، در ذهن و زبان شعری ضیاءگوکآلپ کارکردی اجتماعی یافته و در این فرآیند شاعر کوشیده از هر یک کوبهای ساخته و بدان روان ناهشیار مخاطب خود را بیدار سازد. از آنجاییکه در گسترة تحقیقات اسطورهشناسی، این پژوهش در ایران پیشینهای نداشته، میتوان نِکات و برآیندهای جدید، مهم و درخور توجّهی را از آن دریافت نمود.
منابع مشابه
اساطیر ایران در آیینة خوانش و دریافت حسین مجیب المصری
اسطورهشناسی تطبیقی، از زمینههای پژوهشی نسبتاً جدیدی است که از نیمة دوم قرن نوزدهم، به طور گسترده کاربرد یافته است. ارتباط این رویکرد، از یک سو در زمینة ادبیات تطبیقی و از سوی دیگر، در حوزة نقد اسطورهای پیوستگی و انسجام مییابد. با اینکه ضرورت شناخت اساطیر ملل و اقوام جهان، بهصورت گسترده و تطبیقی، نخست از سوی پژوهندگان اروپایی احساس شد و پژوهشهای گستردهای انجام دادند که بیشتر محدود به اساطی...
متن کاملترجمه و تعلیق کتاب « پژوهش تطبیقی اسطوره های عرب ها؛ ایرانیان و ترک ها، اثر حسین مجیب المصری»
همواره اسطوره در باور گذشتگان، حقیقتی بی چون و چرا بوده است؛ حقیقتی که پدیده های نخستین و چگونگی پیدایش آن ها را به گونه ای باور نکردنی بازمی گوید. گذر زمان و پیشرفت دانش، پرده از پیدایش نخستین ها برداشته است، از این رو امروزه، اسطوره را تعبیر به دروغ می نمایند. اسطوره در آثار نویسندگان و شعراء ملت های مختلف به گونه ای تقریباً همسان انعکاس یافته است. نویسنده و شاعر پژوهشگر معاصر عرب، حسین مجیب ا...
15 صفحه اولبازخوانی تحلیلی سوگواره های ترکی شهریار
میتوان مرثیه را یک نوع ادبی جهانی قلمداد کرد که محتوای آن در ادبیات تمامی ملل، مشترک و تاریخچۀ آن به امتداد عمر بشریت، طولانی است. چون در مرثیه، شاعر از احساسات و عواطف خود سخن میگوید، از نظر ماهیت جزو ادب غنایی و بهشدت از روحیات و شرایط زندگی شاعر متأثر است. در متن و بطن کلیات اشعار ترکی شهریار، موضوعات و مضامین مختلفی وجود دارد که از جملۀ آنها مراثی و سوگوارههای مختلف ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 11
صفحات 81- 55
تاریخ انتشار 2013-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023