بازتاب زیباشناختی سیمای پیامبران و امامان در دیوان سلیم تهرانی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
حوزة هنر و زیبایی در حقیقت یکی از میدانهای جنجال برانگیز معارف بشری و در این میان از جان مایههای ادبیات و امری جداییناپذیر از شعر است. زندگی و سرنوشت پیامبران و امامان به عنوان انسانهایی کامل، یکی از غنیترین منابع الهام در شکلگیری آثار هنری و ادبی، همواره سرچشمه مضمون آفرینی و تصویرسازی شاعران و نویسندگان در ادب فارسی بوده است. آنچه در این مقاله به آن پرداخته میشود، بررسی سرگذشت پیامبران و امامان در دیوان سلیم از منظر زیباییشناختی است. این شاعر سبک هندی با طرح هنرمندانه اشعارش از سرگذشت 12 پیامبر و 3 امام بهره برده که جلوههای زندگی حضرت خضر (ع) بالاترین بسامد را دارد. روش این پژوهش از نظر ماهیت، توصیفی ـ تحلیلی و از نظر هدف نظری است و مطالب آن از طریق مطالعات کتابخانهای و با هدف شناخت و معرفی جنبههای زیبایی شناختی در سیمای پیامبران و امامان در این اشعار تدوین شده است. شعر این شاعر سبک هندی از نمودهای فراوان زیباییشناسی و شیوههای بلاغی گوناگون مانند تشبیه و اغراق بهره جسته است. وی با این شگردها، کوشیده است توصیفهایی دقیق و روشن از موضوعهای شعریاش ارایه کند.
منابع مشابه
بازتاب زیباییشناختی سیمای پیامبران در قصاید خاقانی
زندگی و سرگذشت پیامبران به عنوان انسانهایی کامل و دارای شخصیّت آسمانی و سیره انسانی در اکثر متون ادب فارسی انعکاس یافته و یکی از غنیترین منابع الهام در شکلگیری آثار هنری و ادبی، همواره سرچشمه مضمونآفرینی و تصویرسازی شاعران و نویسندگان در ادب فارسی بوده است. آنچه در این مقاله به آن پرداخته میشود، تحلیل سرگذشت پیامبران در قصاید خاقانی است. شاعر شروان برای طرح هنرمندانه اشعارش از سرگذشت هفده ...
متن کاملبازتاب سیمای پیامبران در آینه ی غزل کلیم همدانی
هر کدام از سبکهای شعر فارسی در زمان و مکان ویژهی خود، بروز و ظهور یافته و سپس بالیده و به اوج رسیدهاند. واضح است که سبک هندی یا اصفهانی در قرنهای یازدهم و دوازدهم در هند و ایران از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است. شعر شاعران این دوره علاوه بر نزدیکی به زبان محاوره و برخورداری از اندیشههای حکمی و عرفانی سرشار از خیالپردازی، نازکخیالی، تشخیص، اسلوب معادله، ارسالالمثل، متناقضنما و مضامین ب...
متن کاملبازتاب زیبایی شناختی سیمای پیامبران در دیوان صائب تبریزی
چکیذ :ُ داستای اّی قشآی اص جول داستای اّی پیاهثشای، اص ه ضَ ?َات گستشد اُی است ک ه سَد ظًش تسیاسی اص شا?شای، اص جول طائه، قشاس گشفت است. طائه اص شا?شای ه فَق سثک ذٌّی است ک ش?ش کلام ا اص ج اْت گ اًَگ یَ دسخ سَ ت جَ تشسسی است . احاع تسلّظ طائه ت ف یٌَ ادتی ص اٍیای پیذا پ اٌْی ش?ش ت اَی یٍ دس آفشی شٌ ط سَ خیال اششاف ت تلویحات اشاسات قشآیً قظض ا ثًیا تی ظًیش است اص ایی س یٍ، ایی قظض دس سش دٍ اُّی ا ت ط سَت قاتل ت جَ یْ هتجلی شذ اُ...
بررسی تحلیلی سیمای پیامبران و امامان(ع) در شعر غنایی دوره سامانی
ادبیات دوران حکومت سامانی(287-385ه.ق) نخستین جلوههای ادب پارسی را در بردارد. یکی از مهمترین ویژگیهای سبکی شعر غنایی این دوره، یادآوری از نام شخصیتهای دینی در انواع شعرهاست. ثبت این تلمیحها و منقبتهای دینی و تحلیل تأثیر زمینههای سبکی و سیاسی در نوع استفاده شاعران از آنها، مسألهای است که تا کنون بطور کامل به آن توجه نشده است. در کتابهای سبکشناسی و تاثیر قرآن و حدیث نیز به سبب اعتماد به...
متن کاملبررسی تحلیلی سیمای پیامبران(ع)، امامان(ع) و صحابه در شعر غنایی دوران غزنوی اول
چکیده دوران سلطان محمود و مسعود غزنوی(387-432ه.ق) از مهمترین ادوارگسترش شعر فارسی است. شاعران این دوران، شاعران نیمهی اول قرن پنجم چون عنصری، فرخی، عسجدی، منوچهری، عیوقی، ابوسعید و چند شاعر بیدیوان هستند که مجموعا بیش از 20600بیت از آنان برجای مانده است یکی از شگردهای اصلی این شاعران، برای تقویت جنبههای مفهومی و ادبی انواع غنایی، بهرهگیری از اشارات دینی در شعر است. در این...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 42
صفحات 103- 123
تاریخ انتشار 2020-04-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023