بازآفرینی اسطورههای سیمرغ و ققنوس
نویسنده
چکیده مقاله:
Myths with language full of mystery ,allusion and ambiguity are attractive and inevitable realities in arena of classic literature, mystical texts and contemporary poetry. Ferdowsi, the famous classic poet, who is regarded as a firm foundation of Persian epic literature, has attempted to clarify them and emboss their significant role. The revival of ancient myths and revealing their numinous reality, have external and internal reasons. The external reasons should be searched in the course of movement of culture and civilization along the history and the internal ones in the mystical literature. The aim of this research project is the recreation of myths in the mystical literature which relates a kind of return to the origin, an attempt for rebirth and man’s tendency towards eternity. The entrance of Simorgh myth to many of ‘treatises of birds’ shows the significance of recreation of it. In the present paper, only Simorgh and Cycnus myths in the classic and contemporary poetry as well as mystical texts have been recreated. The entelechy of the article, keeping numinous aspect of the myths, is to show the important role of them in connection between past and present and that the recreation and reiteration of them, in deed, are in some ways the manifestation and continuation of very numinous truth.
منابع مشابه
بازآفرینی اسطوره "ققنوس" در شعر ادونیس و شفیعی کدکنی
خوانش و بازآفرینی اسطورهها، از شگردهای پرکاربرد شعر معاصر به شمار میآید و شاعر به نیکی از اسطورهها برای بیان شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع خود بهره میگیرد. الهامگیری از اسطوره مرگ و حیات و جلوههای دیگر آن، که در داستانهای "ققنوس" و نظایر آنها تبلور یافته است، در یکی دو دهه آغازین شعر نو رواج یافت که شاعران با برگزیدن آن میخواهند دغدغه ذهنی خود را در فضای این افسانه نشان دهند. چه، ا...
متن کاملبررسی ارزشهای تصویری (همای ،هدهد ،سیمرغ ،ققنوس ) در تصویرسازی قدیم و جدید
کشف ویژگی های مشترک مفهومی و بصری و دلایل ماندگاری تصویری کهن الگوها ( هدهد ،همای ،سیمرغ ،ققنوس). ایجاد بیان جدید و دگردیسی بصری از پرندگان اساطیری در تصویرسازی برای ارتباط مناسب تر با انسان معاصر. در این پژوهش ابتدا به شناسایی منابع مربوط و با در نظر گرفتن تحقیقات پیشین و با استفاده از مطالعات و پژوهش های انجام شده بدنه اصلی تحقیق را که در مورد بررسی چهار پرنده اسطوره ای ( سیمرغ ، ققنوس ،هدهد...
ققنوس: شعر فارسی؛ کارکرد نمادین «ققنوس» در شعر «نیما»
یکی از مهمترین دلایل ابهام و پیچیدگی شعر نو به کارگیری اسطوره است. اسطوره بازتابدهندهی فرهنگ، اندیشه و دریافت انسانهای گذشته برای توجیه چیزی است که از راه عقلی آن را نمیتوانستند اثبات کنند؛ البته اسطوره فقط مربوط به دنیای باستان و انسانهای نخستین نیست و بر زندگی و باورهای انسانهای امروز نیز تأثیرگذار است. اسطورهسازی هیچگاه متوقف نمیشود و همواره ادامه دارد. یکی از تجلیگاههای اسطوره و...
متن کاملتجلی سیمرغ در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران
چکیده موضوع تحقیق پیشِرو، بررسی نحوة انعکاس طرح تزیینی سیمرغ در سفالینهها و کاشیهای دوران اسلامی ایران است. نگارنده برآنست نخست با تکیه بر برخی منابع تاریخی و ادبی، در کنار شناسایی مشخصات طراحی و مفاهیم نمادین نگارة سیمرغ، علت تفاوتهای سیمرغ دوران اسلامی با سیمرغ ساسانی و همچنین فرضیة احتمال کاربرد این نقش در دوران اسلامی قبل از ورود مغولان به ایران را ردیابی نموده و سپس بطور اختصاصی ...
متن کاملبررسی عناصر مدرنیسم در شعر ققنوس
مقالهی حاضر میکوشد با بازخوانیِ «محتوا» و «صورت» در شعر «ققنوس» نیما، وجوهِ «مدرن» بودن را در آن واکاود و نشان دهد که اگر ققنوس «سرآغاز شعرِ مدرنِ فارسی» قلمداد میشود، این «مدرن بودن» در کدام وجوهِ این اثر و چگونه خودنمایی میکند. برای رسیدن به هدف یادشده، نخست ویژگیهای «پارادایم»های «پیشامدرن» و «مدرن» به شکلی گذرا و فشرده از منابع اس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 10
صفحات 119- 148
تاریخ انتشار 2009-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023