اندیشیدن سینمایی و قطعه قطعهسازی جغرافیای خیالی فرهنگی
نویسندگان
چکیده مقاله:
In his discussion about the cultural treasures, Walter Benjamin argues that, “There is no document of civilization which is not at the same time a document of barbarism”. The most obvious instances of cultural treasures in Benjamin’s discussion are found in the monumental architecture, and the history has always shown that the rulers have been interested in these magnificent statements by stone. Benjamin’s argument challenges the dominant theory that seeks an ideal image of these magnificent architectural works in order to confirm the glorious cultural past, and by establishing this image, it could introduce these artworks as the expressions of cultural and national identity. Before Benjamin, Nietzsche had also derided this aspiration to admire great historical artworks and their interpretation in line with the historical progress. This perspective would challenge the triumphantly interpretation which suggests history as a moving forward and progressive process, because as Benjamin points out, every progression is associated by a catastrophe. The present article attempts by employing Benjamin’s discussion and by using of the cinematic thinking’s model suggested by Gilles Deleuze, revises the role of these architectural monuments in establishing national identity. By Taking advantage of montage technique in confrontation with these magnificent cultural documents, we can move toward more open horizons for interpreting these works. Recalling the limitations of traditional historiography paradigms, the montage thinking can challenge dominant historical narratives in relation to art works. Discovering, reinterpretation and trying to put the neglected works alongside those magnificent documents, or re-reading of those glorious documents, irrespective of dominant ideological theories, could lead to the collapse of the totalizing system. As a result, with the decaying of the totalizing system and removing the ideological aura sprayed by the hegemonic power, “the Imaginary Cultural Geography” also converts to discrete scattered fragments.
منابع مشابه
جغرافیای آمیختگی کالبدهای انسانی مثله شده و فضاهای قطعه قطعه در شهر سینماتیک
در فرایند مونتاژ، دو قطعه فیلم در کنار کیدیگر قرار میگیرند و به گونهای اجتنابناپذیر به یک ایده جدید شکل میدهند. مونتاژ، مفاهیم سنتی رابطه بدن فضا را دگرگون کرد و به سینما این توانایی را بخشید که فضا، زمان، و بدن انسانی را قطعه قطعه کند. کولشف یکی از نخستین سینماگرانی بود که با مونتاژ کردن اعضای بدنها، فضاها و لنداسکیپهای مختلف، و سپس شکلدهی به ساختاری دلخواه میان آنها، توهمی از پیو...
متن کاملجغرافیای فرهنگی و تهدیدهای نظام مهندسی فرهنگی در ایران
جغرافیای فرهنگی به عنوان دانشی کاربردی به مطالعه روابط انسان و محیط از دیدگاه فرهنگی میپردازد. این دانش با احترام به اصل تفاوت ها و تنوعات فرهنگی، بیان می کند تلاش سردمداران جهانی برای ایجاد فرهنگی مبتنی بر آموزه های غربی که آثار و پیامدهای منفی فرهنگی خاص خود را به دنبال دارد و اغلب با فرهنگ های بومی سایر نقاط جهان هماهنگ نیست نهایتاً محکوم به شکست ا...
متن کاملمصرف فضاهای فرهنگی(مطالعه موردی پردیس سینمایی ملت و آزادی)
این مقاله به مطالعه مصرف فضاهای فرهنگی در شهر تهران می پردازد. فضاهای فرهنگی در تهران به موازات دیگر فضاهای شهر طی دو دهه اخیر شاهد تغییراتی بوده است که در این مقاله سعی شده به ویژگی های فضاهای جدید پرداخته شود. این تغییرات کالبدی، محتوایی و کارکردی است. دو پردیس سینمایی آزادی و ملت، مورد مطالعه این پژوهش است. این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از دو ابزار مصاحبه و مشاهده صورت گرفته است. در ه...
متن کاملاسطوره و ابرقهرمان سازی سینمایی مدرن از منظر مطالعات فرهنگی
Cinematic superheroes can be considered as modern cultural and mythic phenomena whose multilayered characters enjoy various philosophical meanings like ancient myths. Diverse forms of superhero genre constitute a significant part of media culture and environment. The aim of this study is to answer how modern cinematic myths fulfill various ideological goals from the perspective of cultural stud...
متن کاملنشانهشناسی چشماندازهای فرهنگی؛ راهبردی مفهومی در جغرافیای فرهنگی
مطالعه آثار و عملکردهای مکانی و فضایی به عنوان بخشی از رفتارهای انسان در مطالعات نشانهشناسی کاربرد دارد. چون این آثار انسانساخت حاوی اطلاعات و معانی است که موضوع بحث دانش نشانهشناسی میباشد. از آنجا که چشماندازها از آثار و عملکردهای انسانی محسوب میشوند، میتوانند معانی مورد نظرِ خالقِ اثر یا «انسان» را نشان دهند. از این رو نشانهشناسی "چشماندازهای فرهنگی" یکی از راههای فهم و کشف معنا در محی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 13
صفحات 1- 14
تاریخ انتشار 2017-09
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023