امکان و امتناع نظریه مالکیت مشاع به عنوان مبنای نظام سیاسی اسلام
نویسندگان
چکیده مقاله:
تلاش برای توجیه حق حاکمیت بر اساس خواست مردم، سابقهای طولانی به قدمت تاریخ اندیشه سیاسی دارد. آموزه مالکیت مشاع با طرد نظریه الهی مشروعیت و نظریه قرارداد اجتماعی، بر آن است تا حق اعمال اقتدار را از نظر دینی موجه سازد و به عنوان مبنای حاکمیت در عصر غیبت مطرح شود. حال مسئله این است که آیا در عصر حاضر مالکیت مشاع به عنوان نظریه سیاسی میتواند مبنای نظام سیاسی اسلامی باشد؟ فرضیه این است که حکومت مبتنی بر مالکیت شخصی مشاع، برآمده از حکمت عملی نیست و در ساخت این نظریه بر آموزههای وحیانی تکیه نشده و تکیه تماماً بر آموزههای عرفی است. بنابراین ضعف نظریه مالکیت مشاع با توجه به اشکالاتی که تئوری دارد با روش تبیینی و تحلیلی ثابت میشود. ازاینرو با رد نظریه مالکیت مشاع نهتنها حکومت در اسلام نفی نمیشود، بلکه به وجود حکومت و آن هم به لزوم حکومت دینی منتج میشود.
منابع مشابه
نظریۀ کار به عنوان مبنای مالکیت در حقوق اسلام و فلسفه جان لاک
مالکیت همچون هر نهاد حقوقی دیگر نیاز به توجیه دارد. نظریه کار مهمترین و والاترین مبنای ارائه شده برای مالکیت است. در حقوق و فلسفه غرب نظریه کار به نام جان لاک، فیلسوف شهیر انگلیسی گره خورده است و از طرف دیگر مهمترین مبنای مالکیت در اسلام نظریه کار است. دلیل اصلی این شباهت چنانکه خواهیم دید این است که لاک در توجه به این نظریه، ملهم از اندیشه های مسیحیت است. بر همین اساس ابتدا نظریه کار را دراندی...
متن کاملبازخوانی امکان و امتناع الهیات سیاسی در اسلام بر اساس نظریه کارل اشمیت
نوشتار پیش رو می کوشد با تعریف الهیات سیاسی در بستر الهیات مسیحی، روایت خاص اشمیت از این واژه را افاده نماید. اشمیت با به کارگیری مفهوم الهیات سیاسی در معنای جامعه شناسانه می کوشد نشان دهد چگونه مفاهیم مدرن نظریه سیاسی دولت، همان مفاهیم الهیاتی است که از بار الهیاتی خود تهی گشته است. در این معنا از الهیات سیاسی، که حد واسطی است میان سیاست دینی شده و کارکردهای سیاسی دین، اشمیت دانش و عقل نهفته ش...
امکان و امتناع خردورزی سیاسی در حکمت متعالیه
چکیده پرسش از امکان خردورزی سیاسی در حکمت متعالیه، با دو پاسخ متفاوت زمینه را برای ظهور دو رویکرد متضاد و ناهمساز فراهم نموده است. رویکرد نخست با تاکید بر امکان خردورزی، در دو ساحت، یعنی امکان وجود مباحث سیاسی و امکان استخراج فلسفه سیاسی مطرح می شود. رویکرد دوم نیز، با دو بیان، یعنی بیان تاریخی انحطاط و بیان منطقی امتناع قابل طرح است. تفکیک دو معنای امکان در برابر دو معنای امتناع، هریک از...
متن کاملجهانی شدن اقتصادی؛ امکان یا امتناع گزینه های دیگر (اسلام)
جهانیشدن، نیروی یکپارچهکنندهای است که جامعۀ جهانی را بهسان بافت همگونی در میآورد. این بافت یکپارچه، از یکسو، پدیدهای اقتصادی و دربردارندۀ گردش سرمایه، انتقال فناوری و تجارت کالا و خدمات است؛ از سوی دیگر، ماهیتی غیراقتصادی دارد که گسترش آراء، عقاید، هنجارها و ارزشها را شامل میشود. با رویکردی تبارشناسی به این پدیده میتوان مشاهده کرد که جهانیشدن، ریشه در آراء و اندیشههای مکتب لیبرالیسم...
متن کاملسنجش دعوی « امتناع تأسیس اندیشه سیاسی بر مبنای اندیشه عرفانی»
فهم سرشت «عرفان» به عنوان بخش مهمی از میراث فکری ایران و ارزیابی رابطه آن با «اندیشه سیاسی» و تبیین و ایضاحِ قابلیت آن در تأسیس اندیشه سیاسیِ هنجاری هدف اصلی این مقاله است. برخلاف رویکردهایی که عرفان را متضمن ناسازه هایی دانسته اند که مانع از سازگاری آن با اندیشه سیاسی شده است، در این مقاله با بهره گیری از روش تفسیری و ارزیابی برخی از مهمترین متون عرفانی نشان داده ایم که نسبتهایی چون دنیا گر...
متن کاملدگرگونی و نظریه سیاسی: آیا تغییر نظام سیاسی نیازی به نظریه سیاسی دارد؟
عمده تاریخ اندیشه سیاسی، تاریخ ارائه نظریههایی است که به رد و نفی نظامهای سیاسی حاکم و پیشنهاد نظامهای سیاسی جایگزین پرداختهاند. بر این اساس، فرسودهساختن باور به مشروعیت نظام حاکم، پیشنهاد نظام سیاسی آرمانی و ایجاد تحول در آگاهی دوران نسبت به لزوم، چرایی و چگونگی براندازی و تغییر رژیم سیاسی، مهمترین پیامدهای کوشش برای ایجاد دگرگونی سیاسی در سطح نظریه سیاسی است. اندیشمندان سیاسی گرچه شاید ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 13 شماره 47
صفحات 69- 86
تاریخ انتشار 2017-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023