امکان سنجی بهره گیری از نگارگری در ویدئو آرت نمونه موردی ویدئو آرت یوسف و زلیخا
نویسنده
چکیده مقاله:
هنر نگارگری که هماکنون در موزهها و گالریهای هنری دیده میشود، در طول تاریخ، فرهنگساز یا خود ساخته فرهنگ بوده است. برداشت تفکر مدرن از این میراث به مثابه هنر و نسبتدادن صفاتی همچون زیبا به آن، باعث شده آثار هنری از زندگی روزمره مردم جدا و به اشیایی صرفاً تزئینی تغییر کاربری یابند و بهتدریج راهی موزه شوند. از همینرو، مقاله پیشرو درپی پاسخ به این سؤال است که چگونه میتوان از نگارگری در ویدئوآرت برای نشر مفاهیم اسلامی بهره برد. بدین منظور، روی ماهیت و ویژگی هنر نگارگری به منزله هنری سنتی و همچنین ویدئوآرت بهعنوان هنری جدید، دقت و تأمل شد و درنهایت، با بررسی یک نمونه موردی امکانسنجی تلفیق نگارگری با ویدئوآرت صورت پذیرفت. هدف اصلی این پژوهش، تلفیق نگارگری با هنرهای نوین بهمنظور بازگرداندن نگارگری از موزه به زندگی روزمره مردم و بازگشت جنبه کاربردی این هنر برای اشاعه مفاهیم اسلامی در فرهنگی پویا است. روش تحقیق به کار گرفته شده، توصیفی- تحلیلی با رویکردی هنجارمدار یا ارزشی است. در تجزیه و تحلیل آثار هنری هم از الگوی جنسن بهره گرفته شده است. ضمن اینکه روش گردآوری اطلاعات نیز، کتابخانهای است. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که تغییر رسانهها و پیشرفت فنآوری همچون تبدیل رسانههای چاپی به رسانههای دیجیتال، باعث شده کارکردهای تعاملی هنر نگارگری در ساخت فرهنگ کمرنگ بهنظر آیند. به همین دلیل، ضروری است تا راهکار تلفیق هنرهای سنتی با هنرهای نوین مطالعه شوند تا بخش گستردهتری از مخاطبان را هدف قرار دهد. در بررسی نمونه موردی ویدئوآرت تلفیقی یوسف و زلیخا، نشان داده شد که میتوان با حفظ ارزشهای هنر نگارگری از جمله عناصر نمادین و جنبه بصری و تلفیق آن با فنآوریهای جدید همانند فیلم، پویانمایی و جلوههای ویژه در نشر داستان یوسف و زلیخا که در قرآن از آن باعنوان احسن القصص یاد شده است، استفاده کرد.
منابع مشابه
بررسی مفهوم تصویر در ویدئو آرت
چکیده: بشر از آغاز که به وسیله ی ذغال چوب و چربی حیوانات و مواد طبیعی تصاویر درون غارها را کشید، تا امروز که با استفاده از آخرین فناوریها به خلق تصاویر می پردازد، همواره تلاش داشته تا با استفاده از ابزارها و دستاوردهای علمی زمانه خویش به ابراز منویات شخصی اش بپردازند، در واقع شاید بتوان گفت مفهوم تصویر با تغییر روند تولید آثار هنری به مرور متفاوت گشته است اما خود تصویر همواره حضور داشته است....
15 صفحه اولنمایهسازی ویدئو
هدف پژوهش حاضر بررسی شیوههای نمایهسازی ویدئو جهت ذخیره و بازیابی آن در مخازن اطلاعاتی است. روش پژوهش سندی است. یافتهها نشان میدهد که شیوههای نمایهسازی ویدئو هنوز از استاندارد مشخصی پیروی نمیکنند؛ اما سه روش عمده در نمایهسازی ویدئو عبارتند از: نمایه-سازی مبتنی بر ویژگی، نمایهسازی مبتنی بر گزارمان و نمایهسازی براساس حوزه تخصصی هر یک از این شیوهها معایب و مزایای خاص خود را دارد که بسته ...
متن کاملویدئو آرت و معرفی آثار بیل ویولا، نام جون پایک و شیرین نشاط
در این گردآوری اینگونه می خوانیم: از چیستی ویدئو تا ظهور ویدئو آرت و تعامل بالنده آن با فلیم و استفاده هنرمندان از تلویزیون به عنوان بستری برای نمایش اثر خود سخن گفته می شود تا ارتباط بین تکنولوژی و تصویر و بیان هنر ویدئو در دهه های 60 و 70 و 80 و 90 و دهه نخستین قرن 21 و معرفی چند تن از هنرمندان ویدئو آرت طی این سال ها را شامل می شود. سپس ویدئوآرت در اروپا نظیر آلمان، هلند، اتریش و فرانسه برر...
15 صفحه اولتصدیق برخط امضا با استفاده از ویدئو
یکی از روشهای تشخیص هویت افراد، امضا یا دست خط هر فرد میباشد. در این مقاله روشی برای تشخیص امضای یک فرد بر مبنای اطلاعات پویای موجود در ویدئوی دست فرد امضاکننده در حین امضا ارائه شده است. روش پیشنهادی شامل چهار مرحله است. در مرحله اول تصویر پیشزمینه که شامل دست و قلم فرد امضاکننده است، در هر فریم استخراج میشود. در مرحله بعد مختصات نوک قلم تصویر پیشزمینه در هر فریم تعیین میشود تا بتوان شکل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 141- 155
تاریخ انتشار 2013-09-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023