اقتصاد ارتدکس مطالعهای در معنا، مفهوم و ویژگیهای آن
نویسندگان
چکیده مقاله:
اقتصاد، علمی است که در آن سنتهای فکری متعددی ظهور، تعالی و افول کردهاند. سنتهایی که هر یک داعیهی نظریهی اقتصادی را در سر پروراندهاند. در میان سنتهای فکری مختلف، در پی انقلاب مارژینالیستی، سنتی ظهور یافت که توسط وبلن اقتصاد نئوکلاسیک نام گرفت و بعدها از آن با عنوان اقتصاد ارتدکس یاد شد. در کنار واژهی ارتدکس، واژه دیگری نیز استفاده میشود که تا حدودی ابهام آور بوده و یکی از اهداف اصلی این مقاله برطرف کردن همین ابهام است. واژهی مورد نظر، "جریان اصلی " میباشد. در این مقاله سعی شده است ضمن مطالعه در معنا و مفهوم ارتدکس اقتصادی نشان داده شود که آیا تفاوتی بین ارتدکس و جریان اصلی وجود دارد یا خیر. در حقیقت، بحث و سهم اصلی ما در این مقاله طرح اشکالی در برابر دیدگاه اقتصاددانانی همچون لاوسون است که سعی دارند نشان دهند اقتصاد ارتدکس دیگر رویکرد بیرمقی است و ارجاع به آن چندان منطقی بهنظر نمیرسد. در مقابل این ایده ما نشان میدهیم که، به رغم وجود و پیدایش نحلههای فکری مختلف در اقتصاد جریان اصلی، همچنان باید پذیرفت که جریان اصلی خیلی متفاوت از اقتصاد ارتدکس و یا نئوکلاسیک نیست. این موضوع ما را به این نتیجه مهم رهنمون میشود که علاوه بر ویژگی مورد نظر لاوسون، که همان تأکید بر ریاضیات در اقتصاد جریان اصلی میباشد، ویژگیهای دیگری نیز وجود دارد که این جریان همچنان پایبندی خود را به آنها حفظ کرده است. برای مثال، ویژگیهای همچون فردگرایی روششناختی، یا اعتقاد عملی به تعادلجویی و رفتار مبتنی بر بهینهسازی از جمله ویژگیهای هستند که اقتصاد جریان اصلی پایبندی خود را به آن حفظ کرده است. یافتههای این مقاله از یک جهت دیگر نیز مهم و حائز اهمیت است، چرا که به ما کمک میکند تا بتوانیم خط مرزی نسبتاً مناسبتری بین ارتدکس و هترودکس ترسیم کنیم، گرچه ترسیم خط دقیق بین آنها عملاً غیرممکن است. طبقهبندی JEL : B00، B13، B41، B50
منابع مشابه
نامواژة جُندیشاپور؛ معنا و مفهوم آن
ساسانیان، سازندگان بزرگ شهرها بودند و گُستردگی و اهمیت شهرسازی دورة ساسانیان به خوبی در گزارشهای تاریخی و جغرافیایی بازتاب یافته است. گزارشهای تاریخی همداستانند که شاپور یکُم (241-272م.)، در بازگشت از جنگهای پیروزمندانهاش با امپراتوری روم، اسیران و کوچیافتگان انطاکیه را در شهری تازهبُنیاد به نام «وِه از اندیوِ شاپور»(شهرِ شاپورِ بهتر از انطاکیه)، در سرزمین خوزستان جای داد. شاپور در متن فارسی ...
متن کاملمفهوم« قلب » در عرفان مسیحیت ارتدکس
در این پژوهش مفهوم قلب، که از موضوعات محوری تعالیم عرفانی مسیحیت ارتدکساست، بررسی می شود. قلب مرکز ساحت وجودی انسان، و ریش ۀ همۀ استعدادها وتوانایی های عملی، عقلی و ارادی است . کل حیات روحانی و حتّی مادی بشر بر آن مبتنی ومتمرکز است . از سویی ، قلب در بدن ، مرکز حیات جسمانی و از سوی دیگر ، مرکز حیاتمعنوی است که از آن به راه تعبیر می شود. بنابراین، سیر و سلوک سفری درمیان فضایدرونی قلب است که در آن...
متن کاملنامواژة جُندیشاپور؛ معنا و مفهوم آن
ساسانیان، سازندگان بزرگ شهرها بودند و گُستردگی و اهمیت شهرسازی دورة ساسانیان به خوبی در گزارش های تاریخی و جغرافیایی بازتاب یافته است. گزارش های تاریخی همداستانند که شاپور یکُم (241-272م.)، در بازگشت از جنگ های پیروزمندانه اش با امپراتوری روم، اسیران و کوچ یافتگان انطاکیه را در شهری تازه بُنیاد به نام «وِه از اندیوِ شاپور»(شهرِ شاپورِ بهتر از انطاکیه)، در سرزمین خوزستان جای داد. شاپور در متن فارسی میا...
متن کاملمفهوم« قلب » در عرفان مسیحیت ارتدکس
در این پژوهش مفهوم قلب، که از موضوعات محوری تعالیم عرفانی مسیحیت ارتدکساست، بررسی می شود. قلب مرکز ساحت وجودی انسان، و ریش ۀ همۀ استعدادها وتوانایی های عملی، عقلی و ارادی است . کل حیات روحانی و حتّی مادی بشر بر آن مبتنی ومتمرکز است . از سویی ، قلب در بدن ، مرکز حیات جسمانی و از سوی دیگر ، مرکز حیاتمعنوی است که از آن به راه تعبیر می شود. بنابراین، سیر و سلوک سفری درمیان فضایدرونی قلب است که در آن...
متن کاملنامواژه جُندیشاپور؛ معنا و مفهوم آن
ساسانیان، سازندگان بزرگ شهرها بودند و گُستردگی و اهمیت شهرسازی دوره ساسانیان به خوبی در گزارش های تاریخی و جغرافیایی بازتاب یافته است. گزارش های تاریخی همداستانند که شاپور یکُم (241-272م.)، در بازگشت از جنگ های پیروزمندانه اش با امپراتوری روم، اسیران و کوچ یافتگان انطاکیه را در شهری تازه بُنیاد به نام «وِه از اندیوِ شاپور»(شهرِ شاپورِ بهتر از انطاکیه)، در سرزمین خوزستان جای داد. شاپور در متن فارسی میا...
متن کاملمعنا و مفهوم فرهنگ عمومی در پرتو مفهوم جهانهای ممکن
برای ارائة تعریفی از مفهوم فرهنگ عمومی تلاشهای زیادی شده است. با وجود این، هنوز هم بسیاری از اندیشمندان و صاحبنظران با پیچیدگیهای زیادی دربارة مفهوم، مصداق و مسائل فرهنگ عمومی روبهرو هستند که دلایلی چند دارد. یکی اینکه در کتابهای جامعهشناسی، انسانشناسی و مطالعات فرهنگی مفهوم فرهنگ از مفاهیم دیگر روشن و متمایز نیست. دیگر اینکه تلقی روشنی از مفهوم «عمومی» وجود ندارد. اگر چند گام به عقب برگ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 46 شماره 4
صفحات 175- 205
تاریخ انتشار 2011-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023