اسطوره دوزخی در قالی ایرانی
نویسنده
چکیده مقاله:
درخت یکی از عناصر اصلی و قدیمی در نقشپردازی فرش در سراسر جهان است. در مناطق متفاوت ایران نیز درخت با اسامی و اشکال گوناگونی، در طراحی فرش مورد استفاده قرار میگیرد. درخت حیات یا درخت جاودانگی و بیمرگی، به جوهر وجود انسانی در عالم یا به دنیای پس از مرگ اشاره میکند و چنین تعریفی، رایجترین توصیف استفاده از نقش درخت در طراحی فرش است؛ اما کاربرد درخت سخنگو یا درخت واق با مفهوم درخت دوزخی در فرش، حیرتانگیز است. در اثبات ریشهشناسی مفهومی درخت دوزخی مدارک صریحی در دست نیست. علاوه بر آن، اینکه چرا تنها مناطق محدودی از ایران، فرشهایی با این طرح تولید میکردند، مسئلهای درخور پیگیری است. در ابتدا تبریز و هریس در آذربایجان، سپس چهارمحال و بختیاری، کردستان (سنه یا سنندج)، کاشان یا کرمان، مناطقی در ایران هستند که فرشهایی با این طرح از آنجا جمعآوری شده است. درخت واقی و عناصر نقشپردازی آن علاوه بر متن یا قسمتهای مرکزی قالی، در حاشیهها نیز مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین قابل ذکر است که برخی محققین بر ریشههای غیر ایرانی این طرح اشاره دارند. این طرح خاص در فرشهای ترکیه، هند، چین و برخی از دیگر کشورهای آسیایی نیز دیده میشود. نویسنده در مقاله حاضر میکوشد تا موضوعات فوق و شیوه تصویرپردازی درخت سخنگو را بر فرش، مورد بررسی قرار دهد.
منابع مشابه
معرفی نقوش اسطوره ای قالی قُلتوق
Culturalattitudesduringdifferentperiodsare associated withmythologicalbeliefs ofthe people, however,regarding culturaldivision, each period contain a particularconcept. Hand-woven motifsand mythsinproportion to the categoriesof motifs in Persiancarpet are dividedinto several types, mostimportantly mythicfigureas plant and animalmotifs(Daryaei, 2003, 83). It cannot be saidthat such motifs onca...
متن کاملسنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعۀ موردی: قالی صفوی)
سنجش نحوۀ کاربرد رنگ در قالی میتواند دریچهای در نگرش طراحان و نحوۀ اندیشیدن آنها به رنگ در قالی بگشاید. در تحلیل قالی، گذشته از جنبۀ کاربردی رنگ و نحوۀ کاربرد آن در بعد زیباییشناختی قالی مورد توجه قرار میگیرد. هدف از این پژوهش این است که با درنظر داشتن تأثیر رنگهای نوری بر ادراک مخاطب از رنگ در قالی روشی برای سنجش تناسبات رنگی ارائه شود. روش پژوهش تجربی(آزمایشی) است و پژوهش با درنظر داش...
متن کاملقالی های ایرانی و اسامی غیر ایرانی
قالی صناعتی است که در ایران از قدیم به عنوان کف پوش بیشترین مقوله کاربرد این هنر را به خود اختصاص میداد و تقریباً در ریشهیابی عمر آن اکثر محققین، آغاز فرشبافی و قدمت قدیمیترین نمونهها را از ایران میدانند. در دنیا نیز به عنوان کفپوش به مردم معرفی گردید و درغرب به سبب جنبه هنری اغلب به عنوان کار هنری در نظر گرفته میشد. از آنجا که به گفت? عموم محققین مهد این هنر در شرق میباشد، لذا بعد از مع...
متن کاملسنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعۀ موردی: قالی صفوی)
سنجش نحوۀ کاربرد رنگ در قالی می تواند دریچه ای در نگرش طراحان و نحوۀ اندیشیدن آن ها به رنگ در قالی بگشاید. در تحلیل قالی، گذشته از جنبۀ کاربردی رنگ و نحوۀ کاربرد آن در بعد زیبایی شناختی قالی مورد توجه قرار می گیرد. هدف از این پژوهش این است که با درنظر داشتن تأثیر رنگ های نوری بر ادراک مخاطب از رنگ در قالی روشی برای سنجش تناسبات رنگی ارائه شود. روش پژوهش تجربی(آزمایشی) است و پژوهش با درنظر داشتن...
متن کاملقالی های ایرانی و اسامی غیر ایرانی
قالی صناعتی است که در ایران از قدیم به عنوان کف پوش بیشترین مقوله کاربرد این هنر را به خود اختصاص می داد و تقریباً در ریشه یابی عمر آن اکثر محققین، آغاز فرشبافی و قدمت قدیمی ترین نمونه ها را از ایران می دانند. در دنیا نیز به عنوان کف پوش به مردم معرفی گردید و درغرب به سبب جنبه هنری اغلب به عنوان کار هنری در نظر گرفته می شد. از آنجا که به گفت? عموم محققین مهد این هنر در شرق می باشد، لذا بعد از مع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 2
صفحات 89- 104
تاریخ انتشار 2014-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023