استنباط مبانی علوم انسانی اسلامی در آثارعلامه جوادی آملی
نویسنده
چکیده مقاله:
با توجه به چارچوب نظری اندیشه اسلام از منظر استاد علامه جوادی آملی که بر چهار مؤلفه اصلی علل غایی، فاعلی، مادی و صوری مبتنی است، بررسی نسبت (باورها و ارزشهای) فلسفه محض با فلسفه علوم انسانی اسلامی و نیز نسبت فلسفه مضاف اخیر با مجموعه علوم انسانی اسلامی، در تولید علوم انسانی اسلامی دارای اهمیت است. از منظر این اندیشمند، در منظومه یک اندیشه یا دین و یا عینیت، داشتن تبیین، تحریر و تحلیل بهتر از حقیقت هر موضوعی به شناسایی دقیق و تبیین علل چهارگانه آن موضوع عینی یا اعتباری بستگی دارد. مبدأ فاعلی پیدایش گونهگون فلسفههای مضاف به علوم یا امور، نوع نگرش کلی (الهی یا الحادی) فیلسوفان علم، به انسان و جهان میباشد؛ هرچند ممکن است خود عالم به صورت صرفاَ ارتکازی از آن آگاه باشد. علت غایی و بایسته حکمت و نیز فلسفههای مضاف، سعادتمند و نورانیساختن انسان و جامعه بشری در پرتو علم یا امر مضافالیه است. علت صوری فلسفههای مضاف، نگرش فیلسوف علم به هستی، انسان، شناخت، ارزش و دیگرمؤلفههای مؤثر بر چارچوب، مبانی و منطق شناخت علم مضافالیه است. علت و مبدأ مادی در فلسفه مضاف، همان علم مضافالیه است؛ این علم محمل و ظرف عینیت یابی نگرشهای پیشگفته عالم (علت صوری یا نوع صورتبندی آن علم) است. همان صورتبندی یعنی اصول موضوعه و پیشفرضهای پذیرفتهشده توسط آن عالم برای آن علم است که سبب الهی یا الحادیشدن آن علم میشود. بنابراین در این مقاله مبانی خداشناختی، غایتشناختی، هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، جامعهشناختی، تاریخشناختی و ارزششناختی بررسی میشود و در فرجام آثار و نتایج این دستاوردها بر ارتقای حداکثری غنای علوم انسانی اسلامی و کارآمدی آن، مورد توجه قرار میگیرد. روش این تحقیق، منطق ترکیبی و بایسته فهم دین است که در ضمن مقاله تبیین میشود.
منابع مشابه
مبانی و کاربستهای نظریه «روح معنا» در آثار جوادی آملی
چکیده یکی از نظریات مطرحشده در سنت اسلامی در باب نحوه مواجهه با مفردات متشابه قرآن، نظریه وضع لفظ برای روح معنا است که نخستین بار غزالی بهصراحت از آن سخن گفته است. این نظریه که در تاریخ اندیشه اسلامی در میان عرفا و پیروان حکمت متعالیه مقبول واقع شده، در نظر جوادی آملی بر اساس زنجیرهای از مبانی، مقبول افتاده و کاربستهای متعددی یافته است. التزام حداکثری به قوانین زبان عربی در مواجهه با متون ...
متن کاملمبانی وجودشناختی توسعه و تعالی علوم برپایه عقلانیت وحیانی؛ با تأکید بر اندیشههای آیتالله جوادی آملی
نظریه «عقلانیت وحیانی» و نقش آن در توسعه و تعالی علوم بشری، از ابتکارات آیتالله جوادی آملی شناخته میشود. این مدل اسلامی، بهمثابه روشی جامع در تولید و تکامل معرفت علمی، در مقابل الگوی عقلانیت مدرن غربی بر آن است تا با تلفیق و استفاده متوازن از عقل و نقل، زمینه رشد و تکامل انسان را از طریق تعالی علوم فراهم آورده و به این وسیله، بهروزی و سعادت دنیوی و اخروی او را تأمین نماید.در این پژوهش تلاش ...
متن کاملالگوی مشاورهای خودپنداره تالهمحور مبتنی بر مبانی انسانشناسی اسلامی(دیدگاه جوادی آملی)
خودپنداره، انگیزة قوی در رفتار فرد است. عمل و رفتار فرد مطابقت دارد بااینکه او در آن زمان، خویش را چگونه میبیند. روانشناسان تحولی معتقد هستند باورها و عقاید ایدئولوژیک فرد از عوامل بنیادی در تشکیل خودپندارهای قوی و منسجم است. با توجه به اینکه مبانی فلسفی و انسانشناختی، اساس شکلگیری اعتقادات ایدئولوژیک فرد هستند؛ لذا بررسی مبانی انسانشناسی از طریق تأثیرگذاری بر برنامههای پژوهشی علومتربی...
متن کاملصورتبندی سازوکار حداقلی نظریه آیتالله جوادی آملی برای تقسیمبندی علوم
بهمنظور حل نزاع میان علم و دین، نظریههای گوناگونی مطرح شده است؛ برخی علوم را به نفع دین مصادره کردهاند و دستاورد علوم را یکسره مردود خواندهاند و دیگرانی با تأکید بر روش تجربی، دین را به کناری نهادهاند؛ درحالیکه گروه سومی نیز از تعامل مسالمتآمیز میان علم و دین سخن گفتهاند. در این میان، آیتالله جوادی آملی در زمینۀ علم دینی به دو صورت نظریهپردازی کردهاند: گاهی در مقام توصیف نفسالأمر و ...
متن کاملنقد کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی
پایبندی به اصول تدوین کتب آموزشی علوم انسانی، بهخصوص در مباحث فقهی، حقوقی و اصول فقه از الزامات غیرقابل اجتناب است، با بررسی و کنکاش بهعمل آمده در شیوه نگارش، پیکربندی مباحث و محتوای علمی کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی مواردی چون فقدان وحدت سبک در پیکربندی مطالب، نادیدهانگاری منطق تدوین و دستآوردهای متأخرین و معاصرین، فقدان ارتباط منطقی میان برخی عناوین مطرحشده، فقدان بهرهمندی از مستندات...
متن کاملحدیث، جایگاه و کارکرد آن در مبانی تفسیری آیت الله جوادی آملی
تفسیر تسنیم از جمله تفاسیر معاصر است که مؤلف آن در کنار روش تفسیر قرآن به قرآن و ارائة بحثهای متنوع اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و ... از روایات وارده در منابع حدیثی شیعه و سنی نیز استفاده کرده است. آیت الله جوادی آملی از سویی معتقد به استغنای قرآن در دلالت بر مفاهیم خود از هر عامل دیگر است و از سویی دیگر جایگاه والایی برای حدیث در نظر گرفته و قرآن منهای اهل بیت را قرآن منهای قرآن میشمارد. این مق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 25 شماره 95
صفحات 165- 190
تاریخ انتشار 2020-04-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023