استعاره های نو و چند لایه در شعر خاقانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
استعاره از مهمترین ابزار انتقال زبان از کاربرد حقیقی به کاربرد مجازی و ادبی آن است و بیش از عناصر دیگر شعر در نوآوری و ایجاد سبک شخصی نقش دارد. خاقانی از نظر آفرینش استعارات بدیع و تازه در شمار خلّاقترین شعرای فارسیگوی قرار دارد. وی که از همه خلاقیت هنری و دانستههای خود در جهت ایجاد شیوهای تازه و دیریاب ساختن شعر استفاده کرده، از استعارههای تازه و دیریاب در این راستا بهره زیادی برده است. بررسی استعاره در شعر خاقانی موجب شناخت بیشتر هنرنماییهای او در عرصه خیال و فهم بهتر شعر او میشود. این مقاله با این هدف به بررسی زمینههای آفرینش استعاره در شعر خاقانی و نو آوریهای او در این قلمرو پرداختهاست. وی علاوه بر کشف ارتباط و شباهتهای تازه بین اشیا و پدیدهها که موجب ساخت استعارههای نو شده، در ساختار استعاره نیز نوآوریهایی به وجود آوردهاست. گاهی ارتباط کشف کرده او بین دو شیء در چند لایه ارتباطی شکل گرفته است که میتوان آن را استعارههای چند لایهای نامید.
منابع مشابه
تصحیح و تحلیل چند تصحیف در شعر خاقانی
مانندگی ترکیبات و اصطلاحات و برخی ویژگیهای حوزه سبکشناسی، در بین شاعران مکتب ارّان و آذربایجان، خصوصاً خاقانی و نظامی، نکتهای است که عوامل جغرافیایی را نباید در پیدایش آنها نادیده گرفت. به همین سبب است که برخی تشبیهها و کنایات و... در شعر خاقانی و نظامی و برخی شاعران آذربایجان تقریباً منحصر به فرد است. آنچه در این مقاله از نظر خوانندگان میگذرد، تحلیل چند تصحیف فراگیر، در شعر خاقانی است که این...
متن کاملاستعاره های مفهومی در شعر دفاع مقدس
بررسی استعارههای مفهومی یا شناختی هر متن، میتواند ابزار مهمی درجهت کشف معنای متن باشد، بهعبارت دیگر باعث آشکارشدن بعضی از امور و مفاهیم پوشیده گردد. ازاینرو در شناخت بیشترِ شعر دفاع مقدّس، این ابزار را مورد استفاده قراردادیم تا به این سؤال پاسخدهیم که کدام مفاهیم انتزاعی و عاطفی در این نوع شعر، مورد توجّه شاعران قرارگرفتهاست و آنان از چه حوزههای منبعی برای عینیسازی و تجسّم این امور انتزاعی...
متن کاملبلاغت ایجازی نماد در سنجش با استعاره و تمثیل با تکیه بر شعر نو
در شعر نو ایجاز با جهتگیری جدید و ساختی متفاوت ظهور کرده است. شاعران معاصر رویکرد به نمادگرایی را عاملی برای ایجادِ ایجاز و فشردگی هنری یافتهاند و بهکمک این ترفند هنری و بلاغی، حوزۀ مفهومی شعر خود را وسعت بخشیده و تزاحم و تراکم تصویری را که از عیوب شعر پیشینیان بود از شعر خود دور ساختهاند. در این نوشتار با بررسی ویژگیهای ایجازی نماد همچون نداشتن قرینه، اتحاد تصویر و اندیشه، بیکرانگی و ابها...
متن کاملمقایسه عناصر بلاغی-استعاره- در حبسیات خاقانی و ابوفراس
بی شک رومیات ابوفراس حمدانی- شاعر قرن چهارم هجری- شهرت و آوازهای ماندگار در ادبیات عربی دارد. به استناد پژوهش های محققان در طول تاریخ، رومیات ابوفراس مورد مطالعه و استفادۀ بسیاری از شاعران و ادیبان واقع شده و خواسته یا ناخواسته تأثیراتی بر آثار ادبی آنان گذاشته است.یکی از این آثار ادبی قابل تأمل، در تأثیرپذیری از رومیات ابوفراس، حبسیات خاقانی شروانی- شاعر پرآوازۀ قرن ششم- است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 2
صفحات 81- 96
تاریخ انتشار 2011-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023