از اتوپیای خیالی تا دستوپیای واقعی سینمای ایران
نویسندگان
چکیده مقاله:
بیان مسئله: تاریخ سینما نمونههایی را آشکار میسازد که نشان از آن دارد، فیلمسازان با خلق آثار خود در گونههای مختلف، در جهت نقد و تغییر جامعه کنونی و رسیدن به اتوپیا (آرمانشهر)ی مفروضشان در تلاش بودهاند، اما در رسیدن به این مسیر، ناپایدار و متزلزل بوده و شهر آرمانیشان را به دستوپیا (ویرانشهر) تبدیل کرده و به تصویر کشیدهاند. سینمای ایران نیز بر همین منوال رفتار نموده و تولیدات فراوانی را تجربه کرده است. تخیل و توهمزدگی، بدبینی، تقدیرگرایی، ناباوری و بیاعتقادی عناصر اصلی دستوپیاست و سینمای با شهرت جهانی ایران مملو از سوژههایی بوده که بنمایهاش از این مضامین تشکیل شده است. مسئله اصلی پژوهش واکاوی چگونگی و چرایی دورشدن فیلمسازان سینمای ایران از اهداف آرمانشهر مورد علاقه خود و مخاطبانشان، و رسیدن به ویرانشهر ناخواسته واقعی در دورههای گوناگون تاریخی است. هدف: این پژوهش با هدفی کاربردی بررسی آرمانخواهی سینمای ایران را مورد مطالعه قرار داده است.روش تحقیق: روش تحقیق کیفی و با رویکردی تاریخی-تحلیلی، به مرور منابع کتابخانهای، مشاهده فیلم و مقایسۀ تاریخی سینمای ایران و مصاحبه میپردازد. نتیجهگیری: نتیجه حاصله نشان از آن دارد که سینمای ایران در تمام دورههای تاریخی به سوی دستوپیا گرایش پیدا کرده است.
منابع مشابه
دفاع مقدس در گذر از سینمای ایران
پژوهش حاضر، تبلور دفاع مقدس را در سینمای ایران، بین سالهای 1360 تا 1385 از نظر جامعهشناسیِ هنر مورد بررسی قرار میدهد. چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه مکمل، بازتاب و شکلدهی، استوار است که طبق آن هنر بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکلدهی به افکار عمومیِ اجتماع، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیقترِ ساختار و کارکرد آثار سینماییِ دفاع مق...
متن کاملاقتباس سینمای ایران از ادبیات داستانی معاصر
این مقاله درباره اقتباس سینمای ایران از ادبیات داستانی معاصر است و سعی دارد تا با نگاهی آماری به مساله آثار سینمایی اقتباس یافته از ادبیات داستانی معاصر ایران، به بررسی رابطه این دو رسانه در چند سال گذشته بپردازد و با تمرکز بر روی آثاری که در طی این چند سال، بازتاب این گونه سینمایی بوده اند، نویسندگان و کارگردانان مؤثر در این روند را معرفی کند. یکی از آثار قابل قبول در این زمینه، فیلم سینمایی «...
متن کاملمحکومیت بی گناهان: از خطای قضایی تا بی گناهی واقعی
محکومیت بی گناهان یکی از مصادیق خطاهای قضایی است. بنابراین، این برداشت که این دو مفهوم را معادل هم می داند نادرست است. البته، مهم ترین مصداق خطای قضایی، محکومیت افراد بی گناه است. بی گناهی می تواند واقعی و یا حقوقی باشد. منظور از بی گناهِ واقعی یعنی محکومی که اساسا جرم انتسابی را مرتکب نشده و به اصطلاح ناکرده بزه است. بی گناه حقوقی، محکومی است که رفتار مجرمانه انتسابی را مرتکب شده است ولی محکوم...
متن کاملتبیین لذت خیالی از دیدگاه صدرالمتالهین
در مقاله حاضر، با استناد به نظریات صدرالمتألهین، ضمن تبیین فلسفی لذت به امر وجودی بهعنوان صفت کمالیۀ وجود و مساوقت با آن و تعریف خیال به امری مجرد، لذت خیالی بسط داده میشود تا اهمیت و جایگاه این لذت در قیاس با لذات دیگر روشن گردد. در ادامه، پس از بیان شروط رؤیت و تعریف آن مبتنی بر غایت انکشاف حقیقت هر موجودی، اثبات میشود که صور خیالی همانند صور حسی، بیهیچ تفاوتی مورد ابصار و ادراک قرار می...
متن کاملپیوند سینمای ایران با واقعیت (بررسی بازتاب مطالبات سیاسی در سینما بین سالهای 1374 تا 1384)
در بازۀ زمانیای که دوران اصلاحات نام گرفته اتفاقات بسیاری در جامعه و سینمای ایران رخ داد. این مقاله بر دو مورد تمرکز کرده است: نخست، اتفاقی که در عرصۀ انتخابهای سیاسی افتاد و میتوان شروع آن را پیروزی خاتمی با دو شعار همزمان دموکراسیخواهی و عدالتطلبی دانست و پایان آن را در انتخابات 1386 با پیروزی احمدینژاد با شعار عدالتطلبی دید، یعنی کمرنگشدن دموکراسیخواهی بهعنوان مطالبۀ جامعه. دوم،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 79
صفحات 51- 60
تاریخ انتشار 2019-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023