اخلاقِ ساختن در معماری (منظر اخلاق فضیلت گرا و اخلاق کانتی)
نویسندگان
چکیده مقاله:
معماری با وجود ابعاد اخلاقی مهم و گسترده آن، مدتهای مدیدی است که در حوزه زیباییشناسی مطالعه و ملاحظه شده است نه در حوزه اخلاق. هر عمل اختیاری و ارادی انسان، مشمول ملاحظه و داوری اخلاقی است. ساختن، بنیادیترین عمل در معماری است و پیامدها و آثار بسیاری در انسان، طبیعت و محیط مصنوع دارد، بنابراین میبایست موضوع داوری اخلاقی باشد. اخلاق هنجاری، شاخهای از فلسفه اخلاق است که به بررسی امور خوب (درست) و بد (نادرست) و نحوه تعیین اعمال صواب و خطا میپردازد. هر یک از نظریات اخلاق هنجاری، موضع و معیارهایی خاص در این باره دارند که میتوان با فهم مبانی و دستورالعملهای اساسی و عام آنها، نظر خاص آنها را در باب ساختن در معماری، استنتاج و استنباط نمود. هدف این مقاله، بررسی دیدگاههای دو نظریه مهم اخلاق هنجاری (اخلاق فضیلتگرا و اخلاق کانتی) درباره امر ساختن در معماری است. اینکه ساختن مطلوب و مقبول از این دو منظر اخلاقی چگونه تعریف میشود و هر یک از این دو نظریه به چه نوعی از معماری منجر خواهد شد. در بخش نخست مقاله که توصیفی است، تلاش شده است با مراجعه به متون تخصصی حوزه فلسفه اخلاق، مبانی و معیارهای دو نظریه اخلاق فضیلتگرا و اخلاق کانت شناسایی و معرفی شود. در بخش دوم مقاله که تحلیلی و استدلالی است، سعی شده است با تأمل در مبانی و معیارهای هر نظریه، دستورالعمل اساسی و دیدگاه آنها درباره ساختن مطلوب در معماری، به روش استدلال منطقی، استنباط شده و برخی شواهد و مصادیق نیز در تأیید استنباطها ارائه شود. نتایج این پژوهش، اولاً تفاوتهای عمیق و جدّی دو رویکرد اخلاقی فضیلتگرا و کانتی؛ و ثانیاً نسبت مستقیم و نزدیک بین اخلاق فضیلتگرا با معماری سنتی و نسبت بین اخلاق کانتی با معماری معاصر را نشان داده است. معماری در اخلاق فضیلت، وابسته به کمال و نقص شخصیت و نفس معمار است و لزوم فضیلتمندی معمار، حائز اهمیت است. در اخلاق کانتی، معمار کاملاً آزاد و مستقل است و تنها به تشخیص عقل خود و نه هیچ منبع دیگری عمل میکند.
منابع مشابه
کرامت آدمی در اخلاق کانتی
اگر مراد از کرامتداشتن یکامر، ارزش ذاتی، فینفسه و غیرابزاری آن باشد، از نظر کانت تنها آدمی است که به عنوان یک «شخص»، شایستۀ تکریم است. تکریم اشخاص انسانی علاوه بر دیگران شامل خود فرد هم میشود. به این جهت چاکرصفتی و چاپلوسی ممنوع است. اما معنای دقیق کرامت آدمی و غایتنگری به انسان چیست؟ کرامت داشتن انسان چه لوازم و پیامدهای سیاسی و حقوقی دارد؟ در این جستار با تقریر اجمالی اخلاق کانت و صورتب...
متن کاملبررسی تطبیقی «اتانازی» داوطلبانه ی غیرفعال در اخلاق وظیفه گرای کانتی و اخلاق فضیلت گرای اسلامی
از سال ها پیش که «اتانازی» به عنوان راهکاری برای کاهش درد و رنج بیماران مطرح شد، با چالش های حقوقی و اخلاقی فراوانی روبه رو گردید. صرف نظر از مباحث حقوقی و فقهی این مسأله، آن چه برای نویسندگان این مقاله اهمیت دارد بررسی روایی یا ناروایی اخلاقی آن است اما از آن جا که مکاتب اخلاقی مختلف، پاسخ های متفاوتی به این مسأله دارند کوشیده شده است تا جنبه های اخلاقی آن در دو دستگاه اخلاقی وظیفه گرا (با قرا...
متن کاملاخلاق در شبکههای اجتماعی دیجیتال: دفاع از اخلاق فضیلت
شبکههای اجتماعی جدید[1] (SNS) دنیای نو و متفاوتی از ارتباطات و تعاملات بشری را برای ما خلق کردهاند. فیس بوک، تویتر، لینکداین، وایبر، تلگرام، واتس آپ و سایر اعضای پرشمار این خانواده در حال رشد با سرعت زیاد در حال تبدیل شدن به یکی از زیرساختهای فناورانه اصلی و بعضاً اجتناب ناپذیر در زندگی و فعالیت اجتماعی ما هستند. در کنار بهره بردن از کاربردهای فراوان و تسهیلاتی که این فناوری برای ما فراهم آور...
متن کاملاخلاق فضیلت؛ منظری قرآنی
اخلاق فضیلت یکی از نظریههای اخلاقی است که اهتمام ویژهای بر شخصیت فاعل و ویژگیها آن دارد. در مقابل اخلاق فضیلت، نظریههای عملمحور (وظیفهنگر و غایتنگر) قرار دارند. شناخت دیدگاه قرآن، به عنوان مهمترین منبع اعتقادی و عملی دین اسلام، در میان نظریههای اخلاق هنجاری ضروری به نظر میرسد. از همینرو، در این پژوهش میکوشیم ضمن تبیین دقیقِ اخلاق فضیلت و ویژگیهای آن، به سراغ آیات قرآنی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 5
صفحات 1- 16
تاریخ انتشار 2019-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023