اختلافات کلیساهای آلبان و ارمنی در دوره صفویه
نویسنده
چکیده مقاله:
آلبانها و ارامنه و گرجیها، سه قومیت عمده ساکن در قفقاز جنوبی، بعد از ظهور مسیحیت در زمره پیروان مسیح(ع) قرار گرفتند و به دنبال آن، به زودی کلیساهای آلبان و ارمنی و گرجی تأسیس شد. این سه کلیسا در عین قرابت با یکدیگر، دارای اختلافات فراوانی بودند. وجود چنین اختلافاتی برای حفظ ثبات و بقای هر یک از این کلیساهای همسایه لازم و ضروری مینمود. این اختلافات در نزد دو کلیسای آلبان و ارمنی بیشتر بود. اسلام آوردن بسیاری از آلبانها و تبدیل شدن جمعیت ایشان به یک اقلیت، خطر استحاله کلیسای آلبان به کلیسای ارمنی را باعث شد. بسیاری از ناظران خارجی غیرآلبان و غیرارمنی هیچ گاه به تفاوت این دو کلیسا توجه نکرده و از هر دو، با نام کلیسای ارمنی یاد کردهاند. این پژوهش ضمن بررسی پیشینه اختلافات دو کلیسای مذکور در طول تاریخ، با تکیه بر منابع کتابخانهای و اسنادی و به شیوه توصیفیتحلیلی، به مطالعه این اختلافات در دوره صفوی پرداخته است. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر این واقعیت است که در دوره صفویه، آلبانهای مسیحی هنوز به طور کامل در میان ارامنه مسیحی مستحیل نشده بودند؛ پس اختلافات ایشان در قالب تأکید آلبانها بر جدایی از کلیسای ارمنی، تبعیت نکردن آلبانها از اسقف کلیسای جامع ارمنی اوچمیادزین و پرداخت وجوهات شرعیشان به کلیسای جامع آلبان گانزاسار نمود داشت.
منابع مشابه
شناخت تحولات ریختشناختی کلیساهای ارمنی جلفای نو در تعامل با معماری اصفهان
بیان مسئله: کشور امروزی ارمنستان، که بخشی از اورارتوی باستانی است، اولین سرزمینی است که مسیحیت را بهطور رسمی پذیرفت، قدیمیترین کلیساها را ساخت و معابد قدیمی را به کلیسا تبدیل کرد. با کوچ ارامنه و همزمان با برپایی جلفای اصفهان در دورۀ شاه عباس اول، بنای کلیساها با برخورداری از تجربههای کهن و با فرمان عدم تعارض با ابنیۀ پایتخت به شکل دیگری بهمنصۀ ظهور رسیدند. بهنظر میرسد در سابقۀ پژوهشهای...
متن کاملاندیشه موعودگرایی در دوره صفویه
هدف اصلی نوشتار حاضر مطالعه تاریخ اجتماعی عصر صفویه با توجه ویژه به موضوع مهدویت و منجیگرایی است.اهمیت این موضوع به این امر باز میگردد که این اندیشه در آن روزگار به شکلی پررنگتر و در سطح گسترده حیات اجتماعی مردم مطرح شد؛ چه از روزنه اندیشهای فقیهانه که از سوی مذهب تازه رسمیتیافته تشیع تغذیه و تقویت میشد و چه از روزنه آنچه مدعیان نجاتبخشی در آن روزگار در جستجوی آن بودند.نویسندگان میکوشید...
متن کاملزندان و زندانی در دوره صفویه
حکومت صفویان در تاریخ ایران بهعنوان یکی از دورههای مهم این سرزمین شناخته میشود، تا پیش از دوره صفویه هیچ یک از حکومتهایی که در قلمرو سرزمین ایران بهقدرت رسیدند، تشیع اثنی عشری را بهعنوان دین رسمی خود اعلام نکرده بودند، اما رسمیت یافتن تشیع اثنی عشری برای اولین بار در این سرزمین، بوسیله حکومت تازه تأسیس صفویه، نیازمند استفاده از قوانین فقهی مربوط به آن بود، مسئلهای که این پژوهش بهدنبال ت...
متن کاملبررسی تعلیم و تربیت در دوره صفویه
تعلیم و تربیت جزء اساسی هر تمدن و جوامع بشری و کشوری است . که به منظور رشد جامعه و پیشرفت بشر به کار می آید ، و از نخستین روزهای زندگی گروهی انسان تعلیم و تربیت وجود داشته ، و آموزش و پرورش مطابق با ارزشها و هنجارهای اجتماعی و دینی، مذهبی با حکومتها گره خورده و با شناخت دقیق آموزش می توان به بسیاری از نکات مهم تاریخ اجتماعی هر دوره آشنا شد و راهی برای شناخت بهتر وضعیت آموزش در آن جامعه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 3
صفحات 59- 74
تاریخ انتشار 2016-10-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023