اثربخشیِ سبک‌هایِ هُنریِ پس از سده‌یِ بیستم بر معماریِ تندیس‌وارِ معاصر

نویسندگان

  • ایرج اعتصام استادِ دانشکده‌یِ معماری، پردیسِ هنرهایِ زیبا، دانشگاهِ تهران، تهران، ایران
  • حسین بحرینی استادِ دانشکده‌یِ شهرسازی، پردیسِ هنرهایِ زیبا، دانشگاهِ تهران، تهران، ایران
چکیده مقاله:

با اندکی باریک‌بینی، تعاملِ تام‌وتمامِ معماری با هر سه عرصه‌یِ معارفِ آدمی، اعم از علومِ انسانی، علومِ طبیعی، و هنر، به‌چشم می‌آید. این شاخه‌هایِ شناخت، به‌ناچار، با یکدیگر سازگاری می‌یابند و گشادوبست‌هایی را از سر می‌گذرانند. این‌سان، سرمشق‌هایِ فنی و هُنری‌ای که زمانی بر صدر بودند و قَدر می‌دیدند، در هنگامه‌ای دِگَر، زیرِ تازیانه‌هایِ تفکراتِ تازه درد کشیدند و طرد شدند. روزگارِ پیش از جنگِ دومِ جهانی را "عصرِ مجسمه‌سازی" در تاریخِ معماری نام نهاده‌اند. این مهم، در نتیجه‌یِ ابداعاتِ انقلابیِ برخاسته از فناوری‌هایِ پیشرفته و مصالحِ جدید در صنعتِ ساخت‌وساز به‌ظهور رسید. معماریِ تندیس‌وار، که ساختمان را چونان مجسمه‌ای دُرسا، به‌قصدِ نمایش در معرضِ دیدِ عموم می‌گذارَد، در درجه‌یِ نخست، به خصایصِ ظاهریِ بنا شاملِ فرم، سازه، و مقیاس، وابسته است. بدین‌ترتیب، می‌بایستی که ردِپایِ مصادیقِ آغازینِ آن را در ابنیه‌یِ دورانِ باستان جست. با نگاهی انضمامی بر اولین زمینه، یعنی فرم، جستارِ حاضر تلاش دارد تا با کاربستِ راهبردِ کِیفی و تدابیرِ استدلالِ منطقی و بررسیِ موردی، نشان دهد که برخی از خیزش‌هایِ هُنریِ مدرنیستی مانندِ آر نُوو، اکسپرسیونیسم، نِئو بروتالیسم، کوبیسم، فوتوریسم، و کانستراکتیویسم، الهام‌بخشِ معماری-تندیسگریِ معاصر شده‌اند، که خود، در بسیاری از سبک‌هایِ معماریِ پسامدرنیستی نظیرِ های-تِک، دی‌کانستراکتیویسم، فولدینگ، پارامِتری‌سیسم، زیست‌ریخت‌شناسی، و بایودیجیتال، تجلیِ چشمگیری یافته است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

رمانتیسم در معماری معاصر ایران* (با تاکید بر معماری دوره پهلوی دوم پس از سال 1332شمسی)

چکیده                                                                                                                          از سبک­های موجود متاثر از غرب در ایران، رمانتیسم می باشد. نوشتارهای اندکی درباره معماری رمانتیک ایران وجود دارد که ­دو کمبود در آنها محسوس است. الف: هیچکدام از آنها توضیح نمی­دهند براساس چه قراینی سبک بنایی را رمانتیک می­خوانند ب: اکثر آنها دوره پهلوی اول را در نظر گرفت...

متن کامل

رمانتیسم در معماری معاصر ایران* (با تاکید بر معماری دوره پهلوی دوم پس از سال 1332شمسی)

چکیده                                                                                                                          از سبک­های موجود متاثر از غرب در ایران، رمانتیسم می باشد. نوشتارهای اندکی درباره معماری رمانتیک ایران وجود دارد که ­دو کمبود در آنها محسوس است. الف: هیچکدام از آنها توضیح نمی­دهند براساس چه قراینی سبک بنایی را رمانتیک می­خوانند ب: اکثر آنها دوره پهلوی اول را در نظر گرفت...

متن کامل

گفتگومندی در نقد هنری معاصر

پیوند گفتگومندی با  نقد هنری،  مسئله  مورد توجه  این  مقاله  را تشکیل داده است. نقش واژه گفتگومندی ابتدا در انسان‌شناسی فلسفی، فرهنگ، و سپس در نقد هنری معاصر مورد بررسی قرار گرفته است. مفهوم گفتگومندی از آرای اولیه میخائیل باختین درباره رمان به عاریت گرفته شده و سپس رابطه این مفهوم با آرای متأخر او چون پاسخ‌پذیری و نانهایی‌پذیری در ارتباط قرار گرفته است. نقد گفتگویی است بین دو نظام نشانه‌ای که ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 24  شماره 1

صفحات  19- 28

تاریخ انتشار 2019-03-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023