ابسال رمزی ناگشوده در نمط نهم اشارات
نویسنده
چکیده مقاله:
Salāmān and Absāl is a well known mysterious story with different versions. The criticism of Fakhr Rāzi on a phrase in the ninth chapter of Ishārāt was the main reason of spreading various versions of the story. This critic kept Khājeh Nasir's mind so busy that he finally decided to search for Ibn Sinā's original version. Following Khājeh Nasīr other writers and commentators began to opine on the same subject and tried to decode the story. A claim can be made that all of the other research works which appeared later are mostly based on Khājeh's perspective who after a long investigation found two old versions of the story. One of them was a tale translated from Greek to Arabic by Honain-Ibn-Ishāq about a centurey prior to Ibn-iSinā's time. Nevertheless, Khājeh that philosophically interpreted both versions believed that IbniSinā had no regard for Honain's version. The succeeding commentators to Khājeh mainly followed him and asserted that the mysterious concepts of the story are not in conformity to Ibn Sinā's comment. It appears that the main rasen for such an conviction may be misunderstanding of them from the esoteric meanings of the story. In the present article an attempt has been made to analyse and criticize different interpretations of the story as narrated by Honain. Furthermore, by looking at the ninth chapter of Ishārāt, I have tried to prove that in spite of the popular view among scholars, Ibn Sinā's version of the story is in conformity with mysterious concepts mentioned in Honain's version. In fact in comparison to the other interpretations of the story, Ibn-i- Sinā's one may be reckoned among the best mystical exegeses of the story.
منابع مشابه
بازنگری رمز تنبیه اول نمط نهم اشارات و تنبیهات در رد انتساب سلامان و ابسال به ابن سینا
در پی تشکیک و معارضۀ فخر رازی با موضوع اشارۀ رمزی ابنسینا به قصۀ رمزی-تمثیلی سلامان و ابسال در تنبیه اول از نمط نهم انتشارات و تنبیهات، خواجه نصیر در رد ادعای او به تأویل قول ابنسینا به روایتی از سلامان و ابسال پرداخت که آن را موافق قول ابنسینا یافته بود. جوزجانی نیز قصۀ سلامان و ابسال را در ردیف آثار ابنسینا آورده و ابنسینا هم در رسالۀ قضا و قدر به نام «ابسال» اشاره کرده است. با توجه به ا...
متن کاملبررسی سه رساله رمزی ابن سینا در مقایسه با نمط سوم اشارات
سه حکایت عرفانی ابن سینا از لحاظ مفهوم و شیوه ی بیان با آثار مشائی وی تفاوت دارند ولی در کلیت با نظام فلسفی وی ساختار یگانه ای را پی ریزی می کنند این سه داستان در مقایسه با نمط سوم به بررسی قوای ظاهری و باطنی نفس می پردازند .رساله ی حی بن یقظان مرحله ابتدایی سلوک را نشان می دهد رساله الطیر بیان مراحل میانی سیر است و سلامان ابسال ختم این حرکت را با نماد ابسال بازگو می کند .
فرامتنهای سلامان و ابسال
سلامان و ابسال، داستانی رمزی و تمثیلی است که در تمدن یونانی ریشه دارد؛ اما در فضای فرهنگ ایرانی پرورده شده است. وجود روایات متعدد از این داستان در پیشینۀ ادبی ایران، بیانگر اهمیت آن در میان اندیشمندان ایرانی است. قابلیتهای بالقوۀ این اثر رمزی در ایجاد مضامین عمیق، دستمایۀ شاعران و نویسندگان بسیاری قرار گرفته است؛ پدیدآورندگانی که برای برآوردن انتظارات مخاطبان، در سدههای پیوسته این اثر را باز...
متن کاملخوانشی نو از جایگاه بحث از امکان در نمط پنجم اشارات
ابنسینا در نمط پنجم کتاب اشارات خود طی یک فصل و ضمن یک استدلال، از امکان حوادث بحث به میان می آورد. خوانش شارحین اشارات از این استدلال آن بوده است که ابنسینا در این فصل صرفاً در صدد اثبات آن است که هر حادثی ممکن است و به سبب همین امکان هم مسبوق به ماده است. این خوانش کامل نیست و نمی تواند چرایی این بحث را در نمط پنجم اشارات توجیه کند. خوانش دیگری می گوید ابنسینا می خواهد با این استدلال قدیم ب...
متن کاملجایگاه «موجودِ غیرواجب» در هستیشناسی ابن سینا در نمط چهارم اشارات و تنبیهات
کاری که در نمط چهارم اشارات و تنبیهات[1] انجام میشود، در اصل، تلاش برای اثبات موجودی خاص، یعنی واجبالوجود، و نیز ترسیم نقش محوری او در هستی، یعنی آفرینشِ همهى دیگر هستان و نگهداری آنان در هستی، و نیز بیان صفات او از این منظر است. از این دیگر هستان اگر بحث میشود در این چهارچوب است؛ یعنی در حول و حاشیهى وجود آن موجودِ واجب و بیان و اثباتِ وجودبخشی او و فیضاش. ابنسینا، واجبالوجود را هم هستک...
متن کاملعقلانیت اشراقی در اندیشه فلسفی ابنسینا
ابنسینا به عنوان یکی از شارحان و معلمان بزرگ فلسفه ارسطویی بیش از هر چیز فیلسوفی عقلگراست که به استدلال و فلسفه استدلالی- بحثی اهمیت زیادی میدهد؛ اما در بعضی آثار او رگههایی از تمایل وی به اشراق یافت شده که جهتگیری او به سمت راه اشراق و شهود را نشان میدهد. از میان مهمترین آثار ایشان با رنگ و بوی اشراقی میتوان به رسائل رمزی شیخ، همچون حی بن یقظان، رسالة الطیر، رساله سلامان و ابسال، ق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 7
صفحات 125- 152
تاریخ انتشار 2008-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023