«آنری ملدینه: درباره ریتم و استتیک»
نویسنده
چکیده مقاله:
واژه استتیک نزد ملدینه به دو معنا به کار میرود. یکی به معنای احساس و دیگری به معنای زیباشناسی هنری که درباره هنر و زیبایی بحث میکند. در هر دو شق نقطه مشترک حول محور مفهوم ریتم میگردد. با این محور به بررسی هر دو معنای استتیک خواهیم پرداخت. مسئله مورد بررسی چگونگی گذر از محدودیت ابژکتیویسم و سوبژکتیویسم در استتیک با توسل به ریتم نزد آنری ملدینه است. اهم مفاهیم استتیک آنری ملدینه را ریتم، یک زمان - فضای درون – تا - خورده در ریتم، بحران، آشوب و تکوین بعد ریتمیک یعنی موتیف به عنوان شرط تجربه زیباشناختی شکل میدهد. به علاوه دو معنای استتیک یکی به معنای حسیات و دیگری تأمل در امر زیبا و تئوری هنر، در نقطه تشکیلِ درک زیباشناسی یا بعدِ ریتمیک در اثر هنری کنار هم میآیند. همانگونه که ریتم تنظیمکننده موقعیت هستنده است، فعالیتی است که کثرتِ دادهها را در سطح اثر هنری گرد هم میآورد، با کنار گذاشتن تعدادی، پارهای از آنها را درهم میتند و منجر به شکلگیری موتیف بهعنوان شاکلهای میشود که اثر نقاشانه را تولید میکند. ریتم بر بنیادِ بعد ریتمیک و درک زیباشناسی شکل میگیرد. استتیک ملدینه با شرح تکوینِ بعد ریتمیک یا موتیف به عنوان واکنش اول به آشوب دادهها و یا ماده و ریتم به عنوان دومین واکنش به آن، رویکردی پساکانتی دارد.
منابع مشابه
استتیک پرفورمنس در تعزیه و تماشاگران زن
تعزیه، به عنوان یک نمایش آئینی مهمترین نماینده فرهنگ سنتّ اجرایی دینی در ایران است.گر چه تعزیه همواره یا از منظر آئینی و یا از منظر استتیک تئاتر مورد تحقیق قرار گرفته است، اما نشانههای آئینی و تئاتری در تعزیه مانند همه نمایشهای مذهبی در هم آمیخته است. در این مقاله، با در نظر گرفتن ترکیب این دو مؤلفه در اجرای تعزیه، قصد من این است که نشان دهم چگونه، از منظر استتیک پرفورمنس، تماشاگر و باز...
متن کاملجادوی ریتم
اهمیت ریتم در آخرین نوشته های آنتونن آرتو که به زبانی منحصربفرد و وردگونه است ما را بر آن می دارد تا دامنه شناخت خود را از این پدیدة مهم گسترده تر کنیم. و جالب اینکه بر خلاف آنچه تصور میشود، کلمة به ظاهر سادة ریتم هرگزمعنا و مفهومی ثابت و جهانشمول نداشته و ندارد. از این رو بسیاری نویسندگان کوشیده اند تعریف شفاف و قابل قبولی از این واژه ارائه دهند، اما تنها با پیمودن مسیری که آرتو بر ذهن می تابا...
متن کاملمفهوم ریتم در نقاشی نزد ژیل دلوز
ریتم یکی از ارکان مهم استتیک دلوز است. این مفهوم نزد او رویداد هم طنینیِ ساحت های مختلف است. سوال اصلی این مقاله این است که چگونه وحدت امور کثیر و متفاوت در نقاشی بدون توسل به عاملی فراتر از سطح نقاشی فراهم می شود؟ در نقاشی سطوح متفاوت احساس، رنگ ها، تاش ها و ضربه قلم ها، رنگ و نور، امور نامتناجس و قیاس ناپذیر به ترکیب بندی، سرهم کردن و مدولاسیون نیاز دارند تا هماهنگ شوند. با اتکا به مفهوم ریتم،...
متن کاملدولوز و استتیک
متفاوت یافت: نظریه حس پذیری و امر محسوس ، نظریه حکم زیبایی شناختی و امر زیبا.این رساله به چرایی و چگونگی رویارویی ژیل دولوز، فیلسوف معاصر فرانسوی، با این دوگانگی معنایی، یا به عبارتی شکاف خوردگی مفهومی ، خواهد پرداخت؛ مواجهه ای که از بطن کلیت اندیشه کانتی، نوآوری هاو پیوستگی ها،موانع درونذات و گسستگی های منطقی، و اساسا قابلیت های آن برای پیشبرد رادیکال تفکر مدرن و فلسفه بماهو فلسفه بر آفرید...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 22
صفحات 19- 32
تاریخ انتشار 2017-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023