ارسلان شادمان

دانشگاه تهران، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر

[ 1 ] - معرفی و نقد کتاب گسترش ریاضیات

در بخش اول معرفی کتاب گسترش ریاضیات درباره ظاهر کتاب، عکس ها، دیباچه و سرآغاز ، سیری در کتاب تا پایان مقال 22 صحبت شد. در این قسمت درباره بقیه بخش «د» از مقاله 23 تا پایان و بخش های «ه» دیباچه بخش دوم در باب جلوه هایی از تحول ریاضیات در پنجاه سال اخیر، «و» دیباچه، بخش سوم در باب ریاضیات و جامعه «ز» مصاحبه ها و همچنین فهرست برندگان مدال های فیلدز، مقالات مروری و کتابنامه ریاضیات صحبت خواهیم کرد.

[ 2 ] - معرفی و نقد کتاب گسترش ریاضیات

در این مقاله، نقد و بررسی جلد دوم از مجموعه دوجلدی گسترش ریاضی است که سیر تحول و تکثر مفاهیم و مطالب ریاضی در قرن بیستم را بیان می کند. این جلد به گسترش مباحث ریاضی در نیمه دو قرن بیستم اختصاص دارد.

[ 3 ] - معرفی و نقد کتاب «گسترش ریاضیات»

این معرفی، در ادامه معرفی و نقد کتاب مورد بحث است که در شماره 26 مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی درج شد. در آنجا قسمت ناظر به ظاهر کتاب، راهنمای 1900 تا 1950، کتابنامه، نامها، عکسها، جمع بندی و نتیجه گیری همراه با معرفی چهار مقاله اول درج گردید. اکنون مقاله های 5 تا 12 می آید که جایگاه آن پیش از بخش (ج) در صفحه 63 شماره 26 است.

[ 4 ] - معرفی و نقد کتاب گسترش ریاضیات

نگاهی مختصر به دوازده مقاله از کتاب گسرش ریاضیات به کوشش ژان پل پاپه

[ 5 ] - دوریها و متریکهای ناوردا در آنالیز مختلط

ساختن یک دوری که نسبت به رده ای از نگاشتها ناوردا باشد، یکی از ابزارهای اساسی در رهیافت هندسی به ریاضیات است. ایدۀ آن به کلاین و حتی ریمان برمی گردد. در این مقاله دوریهایی را در نظر خواهیم گرفت که نسبت به نگاشتهای دوسو تمامریخت خمینه های مختلط، ناوردا باشند. دوریهای متعددی با این ویژگی وجود دارند. تعدادی از آنها از توابع روی فضای مماس ناشی می شوند به همان شیوه ای که متریک ریمانی روی یک خمینه، ی...

[ 6 ] - نقش مدلهای انتگرال پذیر در توسعۀ ریاضیات

تاریخ ریاضیات و فیزیک نظری نشان می دهد که فکرهای آغازگر بهترین روش های ریاضی، در فرآیند حل مدلهای انتگرال پذیر، کشف شده اند. خصوصا اکتشاف ریاضی بیست سال اخیر را که دستاوردهای جانبی از دستگاههای انتگرال پذیر مشهور مربوط به سولیتونها و نظریه های کوانتمی اند، مورد بحث قرار خواهیم داد.

[ 7 ] - تحلیل مختصر آثار هانری کارتان

در این مقاله مجموعه آثار هانری کارتان مرور می شود. این مجموعه مشتمل بر سه جلد است. در جلد اول، زندگینامه و فهرستی از آثار او را می آوریم. مقالات راجع به توابع تحلیلی از قبیل مقالات مربوط به خمینه های اشتاین و بافه های سازگار جلد دوم را تشکیل می دهند. جلد سوم همه مقالات  بعدی هانری کارتان را جز اندکی موارد استثنایی در بر می گیرد.

[ 8 ] - ریاضیات:مرزها و درونماها

در این مقاله کتاب ریاضیات: مرزها و دورنماها مورد بررسی قرار می گیرد و بخش های گوناگون آن معرفی می شود.

Co-Authors