سید منصور میرتاج الدینی

مربی ، گروه زیست شناسی دانشگاه شهید با هنر کرمان.

[ 1 ] - دو گونه جدید از جنس Cousinia بخش Pugioniferae (خانواده کاسنی، طایفه سیناره) از شرق و جنوب شرق ایران

دو گونه جدید از بخش Pugioniferae به نامهای  Cousinia ghahremanii و C. longibracteataبه عنوان گونه های جدید از جنوب شرق و شرق  ایران شرح داده شده، و تصاویر آنها نیز ارائه می شود. این دو گونه بر اساس سیمای رویشی، شکل کپه و برگکها، رنگ گلها، برگهای کشیده بر ساقه و مجموعه گل آذینی تقریبا دیهیمی در بخشPugioniferae قرار می گیرند. نزدیک ترین گونه به گونه C. ghahremanii گونه C. calcitrapa var. calcitra...

[ 2 ] - گونه جدید Sisymbrium kermanicum از ایران، کرمان

گونه جدید  Sisymbrium kermanicum به عنوان گونه جدیدی از ایران معرفی می شود. این گونه با داشتن میوه‌هایی به طول 60 تا 70 میلی‌متر که فقط در فوقانی‌ترین قسمت خود دارای کرک‌های محکم و خشنی می‌باشد از سایر گونه‌های این جنس قابل تشخیص است و به دلیل قرابتی که با گونه هایS. brassiciforme  و Sisymbrium Irio دارد با آنها مقایسه می‌شود. طرح و پراکنش جغرافیایی این گونه جدید ارائه می‌گردد.

[ 3 ] - گونه جدید Cousinia subpectinata از بخش Platyacanthae از غرب کرمان

Cousinia subpectinata به عنوان گونه جدیدی از ایران شرح داده می‌شود. این گونه با نزدیکترین خویشاوند خودCousinia rechingerorum مقایسه شده طرح و پراکنش جغرافیائی آن ارائه می شود. همچنین شرح بخش در ارتباط با این گونه تکمیل می‌شود.

[ 4 ] - معرفی دو گونه جدید از جنس های Jurinea و Scrophularia از جنوب شرقی ایران

در طی مطالعه فلور منطقه گوغر کرمان در قالب پایان نامه کارشناسی‌‌ارشد مولف دوم، دو گونه جدید از جنس Jurineaو جنس Scrophularia مشاهده شد. گونه J. mobayenii از بخش Bellae به دو گونه J. meda وJ. Sharifianaنزدیک است. گونه S. kermanica با داشتن برگ‌های منشعب، کپسول هرمی درشت و ناهموار، گل‌های بدون استامینود و دارای پرچم‌های طویل از سایر گونه‌ها مشخص می‌شود.

[ 5 ] - Cousinia elymaitica (Cardueae, Asteraceae) a new species from west of Iran

Cousinia elymaitica, which has been collected from western Iran, is described in this paper as a new species. This new species has been assigned to the sect. Pugioniferae on the basis of its habit, purple corolla and decurrent leaves. Its closest related species is C. macroptera. A distribution map and an illustration of the related specimens have also been provided.