یادداشت‌هایی بر یادداشت‌های سندبادنامه

author

Abstract:

یادداشت‌هایسندبادنامه از علی‏‌محمد هنر، اثری است که به شرح دشواری‌های سندبادنامۀ ظهیری سمرقندی اختصاص یافته است. این اثر که در حل بسیاری از دشواری‌ها و مشکلات سندبادنامه، از ترجمۀ ابیات و امثال عربی کتاب گرفته تا معنی واژه‏‌های مهجور، به خوانندۀ سندبادنامه کمک شایان می‏‌کند، مانند هر اثر دیگر، از کاستی‌ها و لغزش‌هایی به دور نمانده است. در این جستار، پاره‌‏ای از ابیات عربی سندبادنامه که در یادداشت‌های سندبادنامه به ترجمه نیامده‏‌اند، به فارسی گزارده می‏‌شوند و ابیاتی که ظاهراً سهوها و لغزش‌هایی به ترجمۀ آن‌ها راه یافته است، و واژه‏‌هایی که معنی ضبط شده برای آن‌ها درست نیست، به صورت صحیح ترجمه و معنی می‌‏شوند. علاوه بر این، بر منوال کتاب یادداشت‌های سندبادنامه بر پاره‌‏ای از ابیات فارسی و عربی سندبادنامه، تعلیقاتی نوشته می‏‌شود. 

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

یادداشتهایی بر جنس Pedicularis در ایران

ویژگیهای تاکسونومیکی و نقشه پراکنش گونه های نادر جنس Pedicularis در ایران ارائه می‌شود. رویشگاه دیگری از  P. strausii گزارش می شود که به عنوان دومین رویشگاه این گونه در ایران ثبت می‌گردد. کلید شناسایی برای گونه‌های  Pedicularisموجود در ایران ارائه می‌گردد.

full text

دو روایت از سندبادنامه

چکیده  کتاب سندبادنامه از جمله داستان­های مطرح در نثر فارسی است که دربارة سابقه، منشأ و نسخه‌های منظوم و منثور آن اتفاق نظر چندانی وجود ندارد. بعلاوه در هزار و یک شب نیز داستان‌هایی تحت عنوان حکایات سندباد بحری وجود دارد که شرح مسافرت‌های هفت گانة شخصی به همین نام است. مقالة حاضر به ریشه‌یابی حضور سندباد در ادب پارسی می‌پردازد و به شکل گذرا سندبادنامه‌های مطرح در تواریخ ادبیات را از ابتدا مطر...

full text

دو روایت از سندبادنامه

چکیده  کتاب سندبادنامه از جمله داستان­های مطرح در نثر فارسی است که دربارة سابقه، منشأ و نسخه های منظوم و منثور آن اتفاق نظر چندانی وجود ندارد. بعلاوه در هزار و یک شب نیز داستان هایی تحت عنوان حکایات سندباد بحری وجود دارد که شرح مسافرت های هفت گانة شخصی به همین نام است. مقالة حاضر به ریشه یابی حضور سندباد در ادب پارسی می پردازد و به شکل گذرا سندبادنامه های مطرح در تواریخ ادبیات را از ابتدا مطرح ...

full text

یادداشتهایی بر جنس pedicularis در ایران

ویژگیهای تاکسونومیکی و نقشه پراکنش گونه های نادر جنس pedicularis در ایران ارائه می شود. رویشگاه دیگری از  p. strausii گزارش می شود که به عنوان دومین رویشگاه این گونه در ایران ثبت می گردد. کلید شناسایی برای گونه های  pedicularisموجود در ایران ارائه می گردد.

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 9  issue 48

pages  191- 212

publication date 2011-06-22

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023