بهره‌وری بنگاه‌های منتخب تولید فولاد ایران: رویکرد مالم‌کوئیست

Authors

Abstract:

بهره‌وری مهم‌ترین عامل رقابت­مندی هر صنعت است. از آنجا که صنعت فولادسازی یک صنعت منبع محور بوده و ایران از منابع طبیعی موردنیاز این صنعت برخوردار است، این صنعت برای کشور اهمیت زیادی دارد. از این‌رو این مقاله به بررسی تغییرات بهره‌وری کل عوامل تولید چهار شرکت مهم فولادسازی کشور شامل فولاد خوزستان، فولاد خراسان، فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان از طریق شاخص مالم­کوئیست برای دوره 1393-1389 پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد تغییرات TFP شرکت‌های فولادسازی مذکور بسیار تحت تأثیر تغییرات فنی است. همچنین متوسط رشد سالانه بهره‌وری کل عوامل تولید برای این مجموعه چهار شرکت به‌طورکلی در حدود 4 درصد و روند تغییرات آن نیز تحت تأثیر تغییرات فنی است. این موضوع، اهمیت بهبود فناوری را در این صنعت نشان می‌دهد. عواملی نظیر به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین­آلات، پیوند آموزش عالی کشور با بخش صنعت و استفاده از سرمایه­گذاری مستقیم خارجی که موجب بهبود فناوری تولید می­گردد، موجب ارتقای بهره­وری صنعت فولادسازی کشور خواهد شد.    

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

سیر تکامل تولید آهن و فولاد در ایران و جهان

در این مقاله به اختصار تاریخ صنعت متالوژی فلزات غیر آهنی در ایران از حدود هفت هزار سال پیش و نیز سیر تکاملی فنون متالوژِی تولید آهن در جهان از حدود ده هزار سال پیش تا کنون بررسی شده است . ضمنا تاریخچه ی طرح و برنامه های احداث واحدهای تولید آهن و فولاد در ایران از حدود قرن هفدهم میلادی ، تدوین گردیده است .

full text

تاثیر توسعه مالی بررشد درآمدهای بنگاهها(مطالعه موردی بنگاههای منتخب بورس اوراق بهادار تهران )

در این پژوهش، اثر توسعه مالی بر رشد اقتصادی را در شرکت¬های منتخب بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی1386-1380 با استفاده از روش داده¬های تابلوئی (panel data) مورد بررسی قرار داده¬ ایم. فرضیه این مطالعه تاثیر توسعه مالی بر رشد درآمد است .بدین منظور نرخ رشد درآمد بنگاه¬های مورد بررسی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده و آثار شاخص های توسعه بازار های مالی مانند نسبت تسهیلات اختصاص یافته به ...

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 25  issue 82

pages  311- 330

publication date 2017-09

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Keywords

No Keywords

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023