آنچه امروز نیز می توان از شمس تبریزی آموخت؟

author

Abstract:

شمس تبریزی هم‌چنان یکی از چهره‌های ناشناخته تاریخ عرفان و ادب ایرانی- اسلامی است. بخش مهم شناختی که از او داریم، مدیون مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است که شعر و عرفان خود را ارمغان او می‌داند و معانی آثارش را عطایا و افاضات وی. امّا شمس خود سخنانی دارد که در «مقالات» او گرد آمده است و دسترسی بدان را مدیون محمّد علی موحّد هستیم. این یادداشت‌ها با مطالعه تحلیلی از همان مقالات فراهم آمده و گفته‌های بی‌واسطه خود اوست. سعی شده‌است مهم‌ترین دیدگاه‌های او در موضوعات اساسی از جمله خدا، وحدت ادیان و رسالت انبیا، شریعت و متابعت، خود‌شناسی، جمع ظاهر و باطن، استقلال رأی و نفی تقلید، استعداد و اهلیت لازمه هدایت و تربیت، خوش‌خویی و فراخ روحی، حقیقت را از پنجره‌های متعدّد نگریستن و آینه مرگ، به صورتی نسبتاً مدوّن ارائه شود. شمس به دلیل تأکیدی که به استقلال رأی و دوری از تقلید دارد، به همه این موضوعات با دیدی متفاوت و کاملاً شخصی می‌نگرد؛ بدین سبب امروزه می‌توان هم نوع تفکّر را از شمس آموخت و هم تعالیم او را که حاصلِ نگرشی مثبت به زندگی است.  

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

حتی ستاره ها نیز پیر می شوند و می میرند

ستارگان، تمام انرژی موجود در هسته را مصرف می­ کنند. ستارگانی که دارای جرم بزرگتری هستند خیلی سریع تر از ستارگان دارای جرم کمتر به این وضعیت می­ رسند، زیرا سوخت آن­ها به سرعت خاتمه می­ یابد. در این قسمت، مراحل بعدی زندگی یک ستاره و این که چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد را بررسی خواهیم کرد.

full text

الگوریتم ژنتیک آنچه کامپیوتر می تواند از تکامل بیاموزد

مقاله زیر ترجمه مقاله است تحت همین عنوان از مجله technology review . صرفنظر از تفکر نویسنده در مورد چگونگی آغاز حیات و تکامل آن به دلیل معرفی یک روش نو در برنامه ریزی با کامپیوتر، برای چاپ انتخاب شد. این نوع برخورد با مسئله نه تنها برای متخصصین کامپیوتر بلکه دست اندرکاران سایر رشته ها که با هوش مصنوعی ارتباط دارند می تواند مفید باشد. به هر صورت چاپ آن به هیچ عنوان به معنی تایید نگرش اعتقادی نوی...

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 8  issue 30

pages  31- 56

publication date 2016-09-01

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023